EU höjer säkerhetskraven för bilar. Autobroms, adaptiv farthållare, distraktionsvarnare och flera andra tekniska system föreslås bli obligatoriska, skriver Dagens Industri.
Planen är att kraven ska börja gälla 2022 för nya bilmodeller och två år senare för alla nya bilar.
I framtiden ska det bli obligatoriskt med autobroms och smart farthållare för alla bilar, bussar och lastbilar som säljs i EU enligt en preliminär överenskommelse som EU-parlamentet offentliggjorde på tisdagen.
– Den här lagstiftningen banar väg för att rädda tusentals liv under kommande år. Den introducerar avancerade system som assisterar bilförarna istället för att bara informera dem, kommenterar Rózà Thun som är parlamentets rapportör i frågan.
Helt klart blir det först sedan EU-parlamentet har röstat och det krävs också godkännande från medlemsländerna i ministerrådet.
Volvo Cars, somvar först i branschen med autobroms som standard när XC60 kom 2008, har fått lämna synpunkter under lagstiftningsprocessen.
– Vi tycker det är bra att kraven på säkerhet höjs, men det är också väldigt viktigt att föraren fortfarande känner att det är han eller hon som har ansvaret. Det finns en risk att invaggas i falsk trygghet. Man måste vara alert bakom ratten. Det blir en annan sak med självkörande bilar, men där är vi inte ännu, säger Jan Ivarsson, chef för strategisk utveckling på Volvo Cars säkerhetscentrum.
Volvo Cars, somvar först i branschen med autobroms som standard när XC60 kom 2008, har fått lämna synpunkter under lagstiftningsprocessen.
– Vi tycker det är bra att kraven på säkerhet höjs, men det är också väldigt viktigt att föraren fortfarande känner att det är han eller hon som har ansvaret. Det finns en risk att invaggas i falsk trygghet. Man måste vara alert bakom ratten. Det blir en annan sak med självkörande bilar, men där är vi inte ännu, säger Jan Ivarsson, chef för strategisk utveckling på Volvo Cars säkerhetscentrum.