Nyheter

CUPRA förstärker sitt team för att lansera en europeisk offensiv

Efter att ha fängslat världens bilälskare vid den Internationella bilsalongen i Genève 2019 med premiären av CUPRA Formentor, åkte CUPRA tillbaka till garaget för den officiella presentationen av sitt ledningsteam.
Med SEATs VD Luca de Meo, som ordförande, kompletteras CUPRA-teamet av Wayne Griffiths, VD för CUPRA; Antonino Labate, chef för strategi, affärsutveckling och verksamhet, Jaime Puig, chef för CUPRA Racing, Alejandro Mesonero-Romanos, Designchef, Mauro Pierallini, Produktchef; Khaled Soussi, försäljnings- och marknadschef, och Xavier Serra, chef för Racing Engineering.
Ett år efter sin födelse har CUPRA befäst sin struktur och har ökat sin personalstyrka med 50%, upp till 70 heltidsanställda. Märket överträffade alla prognoser under 2018 och fick 40% försäljningstillväxt för sina modeller under förra året, upp till 14 400 sålda enheter. Tyskland toppade försäljningsrankningen med mer än 6 000 sålda enheter medan Spanien och Storbritannien tog de andra pallplatserna, där båda överskred 1 500 enheter.
Medan CUPRAs mål för 2019 består av att förstärka sin marknadspositionen, komplettera distributionsnätverket och fortsätta utbildningen av CUPRA Masters har märket fäst blicken på att genomföra en europeisk offensiv.
CUPRA siktar på att under 2019 förbättra resultaten från det första året:
– Medan Tyskland, Spanien och Storbritannien förväntas att fortsätta vara våra nyckelmarknader under 2019 ökar vi vår närvaro i Europa med lanseringen av CUPRA Ateca och en stark inledning av Leon CUPRA med en väsentlig ökning i Frankrike, Schweiz och Österrike. Dessutom kommer vi utöka närvaron av CUPRA i våra strategiska regioner på andra kontinenter som Nordafrika och Latinamerika, sa CUPRAs VD Wayne Griffiths.
Ett nätverk av specialister
För att nå expansionsmålen håller märket på att upprätta ett distributionsnätverk av utvalda försäljningspunkter eller CUPRA-specialister. CUPRA har redan ett eget utrymme hos 210 SEAT-återförsäljare runt världen och kommer att utöka till ännu fler under året. Utrymmena, som kallas CUPRA Corners, är designade utifrån märkets moderna identitet som tar inspiration från en modern, sofistikerad tolkning av ett garage. Dessutom kommer CUPRA ha sina egna flaggskeppsbutiker på ikoniska platser runt världen.
CUPRA-nätverket kommer ha särskilda delar och tillbehör för CUPRA-kunder med noggrant utvalda tillval som specialdesignats för varje modell. En exklusiv livsstilskollektion, körkurser och exklusiva evenemang kommer också vara en del av CUPRAs värld. Företaget har utbildat mer än 240 CUPRA Masters som ansvarar för att förmedla CUPRA-upplevelsen till kunden.
På rätt väg
Början på 2019 har bekräftat den positiva trenden från förra årets resultat. CUPRA avslutade de första två månaderna med att leverera 3 600 bilar vilket är 101,4 % mer än samma period föregående år. Denna tresiffriga tillväxten kompletterades av tillkännagivandet av CUPRA Formentor, den första modellen som utvecklats av märket. Denna konceptbil är märkets manifest, med 100 % CUPRA-DNA, kommer att lanseras på marknaden 2020.
Vid sidan av CUPRA Formentor presenterade märket även CUPRA Ateca Special Edition under Internationella bilsalongen i Genève 2019, med ökad prestanda och sofistikering. Utöver CUPRA Ateca och CUPRA Formentor planerar CUPRA att presentera fyra nya modeller före 2020 för att fördubbla försäljningen under de kommande tre till fem åren.
Bild: SEAT