Nyheter

”Vår succé är summan av kundernas succé”

Med en global verksamhet och över 150 000 användare erbjuder Salesforce världens främsta CRM-plattform. De molnbaserade CRM-applikationerna för försäljning, service och marknadsföring hanteras enkelt av användarna och har gjort verktygen ovärderliga för kunderna.
Salesforce har lösningar för alla branscher genom att förstå kundernas behov, lösa deras problem, identifiera möjligheterna samt hjälpa dem att hantera sin information. Företagets plattformar kan med fördel användas av små enmansföretag till stora globala aktörer. De finns alltid tillgängliga överallt, är lätta att integrera och har lättförståeliga gränssnitt vilket gjort att de alltid nått en bred marknad.
Företaget som grundades i San Fransisco, USA, för 20 år sedan expanderar ständigt sin verksamhet och växer med upp till 25 procent årligen. I dagsläget har man 35 000 anställda och omsatte mer än $ 10 miljarder dollar 2018. Grundtanken och visionen har sedan start varit att erbjuda kunderna lättanvända plattformar för försäljning, service, kundtjänst och marknad.
– Vi inkluderar allt som har med kundinteraktion att göra. Givetvis har e-handel och AI tillkommit där vi numera också har ett antal affärslösningar, säger Rolf Hall, Vice President Solution Engineering, Salesforce.
För att underlätta användningen ytterligare ser man till att alla kunder alltid är uppdaterade till senaste releasen vilket sker helt automatiskt. Konceptet har uppskattats sedan start och hela tiden funnit nya användare inom olika branscher där den tillverkande industrin tillhör den största användargruppen. Rolf Hall ser företagets plattformar som en katalysator för användarna att kunna digitalisera och sätta sig i en i utvecklingsprocess. Lika viktigt som att ständigt utvecklas är det att integrera Salesforce med andra aktörer på marknaden.
– Det ligger i vårt intresse att Salesforceteknologin går att integrera med andra digitala verktyg. Vi har till exempel ett starkt samarbete med Mulesoft som är ett oberoende integrationsföretag vilket är oerhört viktigt för oss. Genom samarbeten arbetar vi innovativt och utvecklar våra produkter och tjänster ytterligare.
Rolf Hall understryker vikten av att våga prova nya vägar och testa sig fram.
– Framgång innebär alltid en rad misslyckanden på vägen och det gäller att våga misslyckas för att komma framåt.
Finns det lösningar som går att integrera med företagets egna plattformar som därmed adderar ytterligare nya funktioner är det något som man på Salesforce välkomnar med öppna armar.
– Vårt ekosystem behöver hela tiden växa. Att addera appar som andra utvecklar är absolut inte ett hot utan högst utvecklande eftersom det ökar användningsområdet för våra tjänster. Vi ser gärna fler lösningar som funkar med våra plattformar.
Ett effektivt sätt att träffa sina partners för att utbyta information och erfarenheter och även attrahera nya presumtiva partners är alla de event som företaget satsar på. I Sverige har man tillexempel sedan fem år tillbaka årligen bjudit in olika aktörer på seminarier, föreläsningar, mingel och break-outs. Årets Saleforce Basecamp i Stockholm har dragit till sig närmare 1800 besökare.
– Vi är etablerade och välkända i USA, nu gäller det att marknadsföra oss på än bredare front även här i Sverige och visa alla vad vi är, vad vi kan och vad vi står för.
Rolf Hall understryker att värdegrunden är viktig och alltid har varit det sedan företaget startade. Den filantropiska tanken att alltid ge något tillbaka genomsyrar hela verksamheten där man också alltid engagerat sig i olika välgörenhetsprojekt. Ett jämlikt företag där man sedan länge jämnat ut löneskillnaderna är lika självklart.
– Equality, är ett av våra värdeord som vi värnar om och det är något som vi står för till 100 procent. Vi är modernt och inkluderande företag och målet är att det ska vara hälften kvinnor i varje process hos oss på Salesforce. Värdegrunden sitter djupt i Salesforce DNA. Vi strävar efter att ligga i framkant och låter gärna vår policy föregå med gott exempel, avslutar Rolf Hall.
Bilden:
Rolf Hall, Vice President Solution Engineering, Salesforce.