Nyheter

Fiaskot Förbifart Stockholm: 280 miljoner kronor utbetalt för ej utfört arbete

Den 11 mars hävde Trafikverket sitt avtal med Lovön Samverkan, LSAB. Kontraktet, värt 3,5 miljarder kronor, sades upp efter flera års grov misskötsel av entreprenaden, skriver Dagens Industri.
Skyddsföreskrifter har fullständigt förbisetts och miljöskadliga tippmassor dumpats så att de förorenar Mälaren –  Stockholms dricksvattenresarvoar.
Ett annat problem är att tidsplanen fullständigt har havererat. Under 40 procent av den tid som LSAB skulle ägna sig åt tunnelbygget mäktade det italiensk-ägda konsortiet bara med 14 procent av arbetet.
Det totala värdet på uppdraget, som delades upp i två projekt, är drygt 3,5 miljarder kronor. Efter drygt tre år har LSAB hunnit fakturera totalt 772 miljoner kronor. Det låter inte orimligt – men hade bolaget tagit betalt för de 14 procent av arbetet som faktiskt utförts borde det ha resulterat i fakturor för 492 Mkr. LSAB har alltså fått 280 Mkr än vad som vore proportionerligt sett till arbetsinsatsen.
Det håller dock inte Trafikverket med om.
– Av de 772 utgörs 193 miljoner av ett förskott, säger Johan Brantmark, projektchef på Trafikverket för Förbifart Stockholm till Dagens Industri.
Enligt branschpraxis begärde LSAB  i sitt anbud ett förskott på 5 procent av kontraktssumman.  Vad som är anmärkningsvärt  är att LSAB fick ett större förskott än i anbud. 5 procent av kontraktssumman är 175 Mkr. Men LSAB fick 193 Mkr utbetalat på ett bräde för att sätta i gång arbetet.
I beslutet att häva kontraktet med LSAB konstaterade Trafikverket ett antal mycket allvarliga avsteg från vad som överenskommits. LSAB har nu försatts i konkurs. Förseningen av tunnelarbetet framstår som en ofrånkomlig konsekvens av LSAB:s sätt att arbeta.
Däremot har fakturorna från leverantören kommit med ett urverks regelbundenhet. Så även utbetalningarna.