Nyheter

Världens första bil-cykel-krocktest för cykelhjälmar

Volvo Cars, ledande inom fordonssäkerhet, inleder samarbete med POC, det svenska toppvarumärket inom sport och säkerhet, för en serie världsunika krocktester av cykelhjälmar mot bilar som en del av ett nytt banbrytande forskningsprojekt som syftar till att ytterligare skydda cyklister.
Partnerskapet är det senaste exemplet på Volvo Cars ledande ställning inom säkerhetsutveckling och företagets ambition att förbättra trafiksäkerheten för alla genom en samarbets- och kunskapsdelningsstrategi.
Olyckor mellan cyklar och fordon kan ofta leda till allvarliga skador eller dödsfall, vilket är anledningen till att Volvo har en tydlig strategi för att undvika dessa typer av olyckor helt med hjälp av aktiv säkerhetsteknik.
Cyklistdetektering med full autobroms använder bilens kameror och radar för att detektera cyklister, varna föraren för en förestående kollision och applicera bromsarna om det behövs ytterligare åtgärder. Det är en vidareutveckling av Volvo Cars automatiska system för nödbromsning och fotgängardetektering, i linje med företagets säkerhetsvision.
Volvo-POC-forskningsprojektet består av ett antal specialutformade krocktester vid Volvo Cars berömda specialdesignade anläggningar för säkerhetsforskning i Göteborg, och är en del av ett större forskningsprojekt för att förstå de typer av långtidsskador som cyklister drabbas av.
Under dessa tester bärs POC-cykelhjälmar av krockdockehuvuden monterade på en testrigg, varifrån de slungas mot olika områden av huven på en stillastående Volvo-bil, i olika hastigheter och vinklar för olika mätningar.
Testerna baseras på befintliga regulatoriska testförfaranden för fotgängarskydd. Detta gör det möjligt för Volvo Cars och POC att göra en direkt jämförelse mellan att bära hjälm och att inte bära hjälm.
Nuvarande testförfaranden är ganska rudimentära, med hjälmar som släpps från olika höjder på antingen en platt eller vinklad yta, och tar inte hänsyn till krockar mellan ett fordon och en cykel. Volvo-POC-projektet syftar till att ytterligare förfina och förbättra sådana tester.
Lärdomarna från forskningsprojektet kommer att hjälpa POC göra sina hjälmar säkrare och att de skyddar bättre vid en olycka där en bil krockar med en cykel. Testerna kommer också att ge Volvo Cars viktiga insikter och lärdomar om dessa typer av olyckor för framtida utveckling.
– Det här projektet tillsammans med POC är ett bra exempel på vår pionjäranda inom säkerhet. Vi utvecklar ofta nya testmetoder för utmanande trafikscenarier. Vårt mål är inte bara att uppfylla kraven i lagstiftningen eller att få godkänt i rating-tester. Istället går vi bortom betyg med hjälp av verkliga trafiksituationer för att utveckla teknik som förbättrar säkerheten ytterligare, säger Malin Ekholm, chef för Volvo Cars Safety Centre och en av företagets ledande säkerhetsingenjörer.
Med över 60 internationella utmärkelser för säkerhet, innovation och design har POC byggt upp ett rykte som en utmanare av konventionell kunskap och där man tittar på ny forskning, vetenskap och innovation för att främja nya sätt att tänka som kan minska olyckor.
– Precis som Volvo Cars är säkerheten central för vårt uppdrag och driver alla våra idéer och innovationer. Genom ett nära samarbete med de vetenskapliga ledarna på POC Lab strävar vi efter att visa vägen när det gäller att introducera nya säkerhetsidéer. Certifieringsstandarder är viktiga, men de bör aldrig begränsa vår vilja att se bortom deras parametrar för att hitta bättre och mer innovativa sätt att reducera konsekvenserna av olyckor, säger Oscar Huss, produktutvecklingschef på POC.
De senaste åren har Volvo Car fokuserat på att även skydda människor utanför sina bilar. Till exempel lanserade Volvo Cars sin fotgängardetektering med full autobroms 2010 och cyklistdetektering med full autobroms 2013. Båda teknikerna ingår som standard på alla Volvo-bilar som en del av City Safety-paketet och har hjälpt till att förbättra den allmänna trafiksäkerheten.
I ett tidigare samarbete arbetade Volvo Cars och POC på en pilot för att ansluta cykelhjälmar med bilar för att förhindra olyckor.
Detta forskningsprojekt är en del av ett större projekt för att förstå olika typer av långvariga skador som cyklister drabbas av och utveckla skyddsprinciper för trafiksäkerhetsfördelar. Parterna som deltar i det större projektet är Volvo Cars, POC, KTH, MIPS och Autoliv. Projektet delfinansieras av Vinnova. Lärdomarna från det här forskningsprojektet kommer att offentliggöras.
POC Lab är POC:s vetenskapliga forum, som sammanför experter från en rad discipliner och medicin för att stödja och ge råd till POC för att se till att det som företaget utvecklar är det mest tillförlitliga och avancerade skyddet på marknaden.
Bild: Volvo Cars