Nyheter

Scania: Inga fel på funktionerna i lastbil som ”skenade” på E20

Scanias tekniska undersökning av den lastbil som den 20 maj ”skenade” på E20 i Västergötland visar att bilens elektroniska och mekaniska system fungerar utan anmärkning. Det finns inte heller någon lagrad driftsdata som styrker uppgiften att föraren har använt färd- eller  parkeringsbroms för att försöka få stopp på bilen.

Enligt föraren uppstod problemet efter acceleration från stillastående vid en trafiksignal i Alingsås, då växellådan ”fastnade” på sexans växel och motorvartalet på 2 400 rpm. Föraren kontaktade SOS Alarm för att få hjälp. Larmsamtalet resulterade i en omfattande polisinsats, där även en servicetekniker från Scania Sverige deltog för att instruera föraren under färden per telefon.

Efter en dryg timmes körning i en hastighet av 47 km/h kunde bilen med polisens hjälp dirigeras ut på en åker vid sidan av E20, där den omedelbart stannade utan att några person- eller materiella skador uppstod. Den spektakulära incidenten ledde till att Transportstyrelsen samma dag tillsatte en kommission för klarlägga orsaken. Scania gavs i uppdrag av myndigheten att genomföra en teknisk undersökning av bilen.

Scanias undersökning genomfördes av ett team bestående av experter från Tekniskt Centrum och Scania Sverige. Även representanter för Bilabs återförsäljarverkstad i Kungälv närvarade vid besiktningen.

All elektronisk fordonsdata som fanns lagrad i bilen gicks igenom. Det faktum att bilen under hela körningen har registrerat hastighet, motorvarvtal etc, bekräftar att styrenheterna fungerat även under körning. Det finns inga felkoder lagrade som kan kopplas till incidenten, och inte heller driftsdata som bekräftar förarens uppgifter om att han försökt bromsa fordonet.

Analysen av bilens elektroniska färdskrivare visar att ”låsningen” på sexans växel inte kan ha uppstått i samband med acceleration från stillastående, eftersom hastigheten varit uppe i ca 72 km/h innan den påstådda låsningen skulle ha inträffat.  Motorns momentbegränsare träder in vid 2 400 rpm, vilket med sexans växel innebär en maxfart på ca 47 km/h. Färdskrivaren visar att sänkningen av hastigheten från 72 till 47 km/h skett gradvis och under ett längre tidsintervall.

Expertgruppen gjorde även en okulär besiktning av motor, växellåda, samt hydraul-, bränsle- och bromssystem. Lastbilen var i gott skick och fungerade utan anmärkning vid den provkörning som genomfördes. Scania överlämnade sin tekniska utredning till Transportstyrelsen och Polisen för vidare hantering av ärendet förra veckan. Denna vecka (v. 23) har polisen upprättat en anmälan kring falskt larm samt vårdslöshet i trafik.

OBS: Fordonet på bilden har ingenting med händelsen i artikeln att göra.