Måndagen den 12 augusti invigde infrastrukturminister Tomas Eneroth Göteborgs hamns första utrustning för automatiserad nykterhetskontroll. Den har installerats vid energihamnen.
Drygt 30 procent av alla dödsolyckor på de svenska vägarna har direkt eller indirekt inblandning av alkohol eller droger. Flera metoder behövs för att komma åt problemet och automatiserade nykterhetskontroller är en av dem.
– Utökade nykterhetskontroller förhindrar onyktra förare att köra på de svenska vägarna och bidrar till Nollvisionen att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket.
Göteborgs hamn är en av de första där utrustningen för nykterhetskontroll installerats. Utrusningen har installerats vid port 1 som ligger vid energihamnen, som är Sveriges största allmänna energihamn och hanterar över 20 miljoner ton energiprodukter årligen. Energihamanen är också klassad som ett skyddsobjekt enligt skyddslagen.
– Hos oss är säkerheten alltid högsta prioritet. Vi har ett tätt trafikflöde in och ut genom våra portar och vi är glada att vara en av de första hamnarna som inför den här utrustningen vid våra bommar, säger Dan-Erik Andersson, operativ chef i energihamnen.
I september 2017 fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att införa ”automatiserade nykterhetskontroller i vissa hamnar”. Kontrollerna ska detektera onyktra förare och förhindra att de kör på det svenska vägnätet. Införandet och driften av kontrollanläggningarna bygger på ett övergripande samarbete mellan aktuella hamnar, Trafikverket, Polismyndigheten och Tullverket.