Nyheter

Här är nya BMW M8 Competition Gran Coupé

Nu anländer BMW M8 Competition Gran Coupé, en ny högpresterande, fyradörrars sportbil som lyfter BMW M GmbH:s modellutbud i lyxsegmentet. Den nya modellen har världspremiär på Los Angeles Auto Show senare i höst. Redan nu presenteras modellens svenska cirkapris.

Nya BMW M8 Competition Gran Coupé kombinerar distinkt design och extravagant styling med den kraftfullaste motorn som någonsin byggts för en BMW M-modell. Med en högvarvande V8-motor med M TwinPower Turbo besitter bilen en motorkraft på 625 hästkrafter. Detta kompletteras med sportavgassystem och åttastegad M Steptronic-växling med Drivelogic. Nya BMW M8 Competition Gran Coupé accelererar från 0 till 100 km/h på 3,2 sekunder.

Hjulbasen har utökats med 200 mm jämfört med nya tvådörrars BMW M8, med större passagerarutrymme i baksätet som resultat. Därmed finns möjlighet för såväl förare som passagerare att, i fyra fullstorlekssäten, uppleva helheten av kördynamik, fart och precision hos en ny toppmodell från BMW M GmbH. Dessutom finns ett tredje säte tillgängligt i bakre delen, för kortare turer.

Den nya modellen härrör direkt från nya BMW M8 Coupé och utvecklades i samma process som BMW M8 GTE endurance racer. Drivlina, chassi och aerodynamik har anpassats för detta egna modellkoncept och bilen har genomgått intensiva tester, från racingbanor som Nürburgrings nordslinga, till BMW:s testcenter i Miramas i södra Frankrike samt vintertester i svenska Arjeplog.

Nya BMW M8 Competition Gran Coupé har världspremiär på Los Angeles Auto Show i november 2019. I april 2020 sker lanseringen på världsmarknaden.

Höjdpunkter:
Maxeffekt: 625 hk. Maximalt vridmoment: 750 Nm. Sammanlagd bränsleförbrukning: 10,7–10,5 l/100 km. Sammanlagt CO2-utsläpp: 244–240 g/km. 0 till 100 km/h på 3,2 sekunder. Rekommenderat cirkapris inklusive moms: 1 637 000 kr
4,4 liter V8-motor med M TwinPower Turbo. Kylning och oljeförsörjningssystem utvecklade för bankörning. Sportavgassystem med elektroniska klaffar.
Mästerlig kraftöverföring via åttastegad M Steptronic-växling med Drivelogic och M xDrive fyrhjulsdrift samt aktiva M-diffbromsar.
Tre valbara körlägen: 4WD, 4WD Sport och 2WD med framhjulsdrift och avaktiverad stabilitetskontroll.
Fristående chassidesign med M-specifika funktioner: 200 mm bredare hjulbas än BMW M8 tvådörrar, dynamiskt sluttande taklinje, breda luftintag, BMW-njurar med dubbla stänger, M-märke på sidopaneler, bakre spoiler och bakre skyddskåpa med diffuser samt dubbla avgasrör.
Nytt M-läge för individuell konfigurering av system för förarassistens och instrumentbräda/Head-Up Display-skärmar samt ROAD, SPORT och TRACK-inställningar.
Den exklusiva standardutrustningen inkluderar BMW Laserlight, M sport-säten, M-specifik BMW Head-Up Display, BMW Live Cockpit Professional med navigationssystem och BMW Intelligent Personal Assistant, körassistent och parkeringsassistent.

Bild: BMW