Nyheter

Helt nya Yaris – mindre men rymligare, snabbare och snålare

Toyota presenterar nu den fjärde generationen av kompaktmodellen Yaris. Konstruerad för att vara världens säkraste bil i B-segmentet och dessutom den första modell att utrustas med fjärde generationens hybridsystem tillsammans med en helt ny trecylindrig motor.

Nya Yaris är den första modellen att ta del av den nya TNGA-filosofin (Toyota New Global Architecture) i sitt segment. Plattformen, som kallas GA-B, har gett större möjligheten att skapa en kompakt bil som mer effektivt utnyttjar innerutrymmena och förbättrar köregenskaperna.

Jämfört med den föregående, tredje generationen, är nya Yaris 5 mm kortare men har 50 mm längre hjulbas. Det ger fortsatt mycket god manövrerbarhet i stadstrafik, samtidigt den ger känslan av att vara en ”stor liten bil” med hög komfort och kvicka egenskaper. GA-B-plattformen har också gjort det möjligt att minska höjden med 40 mm. Det går dock inte ut över komforten, eftersom förare och passagerare sitter lägre.

Bilen är dessutom 50 mm bredare, vilket ger mer plats i sidled i både fram- och baksäte. En ökad spårvidd fram och bak bidrar till såväl bättre köregenskaper som bilens bredare och lägre utseende.

Exteriört kännetecknas nya Yaris av ett stramt utseende med markerade linjer längs sidorna, kraftfulla flyglar, stor grill samt strålkastare som sträcker sig mot de främre hjulhusen. Den tillbakaflyttade A-stolpen och därmed längre motorhuven bidrar till den dynamiska designen.

Interiört följer nya Yaris principen ”less is more”, med en öppen och rymlig miljö för både förare och passagerare. Stor omsorg har lagts vid materialvalen, med mjuka material i både dörrsidor och – för första gången i en Yaris – även i instrumentpanelen för en mer ombonad känsla.

Förarplatsens utformning är byggd kring idén om ”händerna på ratten och ögonen på vägen”. Nya Yaris har tre bildskärmar: En central Toyota Touch infotainmentskärm, en TFT-skärm i instrumentklustret samt en 10 tum stor vindrutedisplay (head up-display) i färg. Den senare visar all viktig information från exempelvis bilens hastighet till hastighetsgränser och navigationsanvisningar.

Fjärde generationens hybridsystem med lägre förbrukning och högre effekt

De TNGA-baserade plattformarna har inneburit ett stort steg framåt för såväl bilarnas vägegenskaper som möjligheterna att utveckla designen. Den nya GA-B-plattformen spelar en viktig roll när det gäller körupplevelsen. Bland annat är förarstolen både lägre placerad och har längre (60 mm) skjutmån, vilket placerar föraren närmare bilens tyngdpunkt.

Förutom att nya Yaris har en tyngdpunkt som är 15 mm lägre än föregående generation har chassit fått en bättre viktfördelning fram/bak, samtidigt som karossen blivit mer vridstyv. Allt sammantaget ger detta såväl ökad stabilitet som ökad komfort, för resor såväl i stadstrafik som på landsväg.

Nya Yaris är den första Toyota-modellen som får den nya trecylindriga 1,5-litersmotorn som också arbetar tillsammans med fjärde generationens självladdande hybridsystem. Motorn arbetar enligt Atkinson-cykeln och har både variabla kamtider och balansaxel. Totalt levererar hybridsystemet i nya Yaris mer än 15 % mer effekt, samtidigt som utsläpp och förbrukning är mer än 20 % lägre, jämfört med nuvarande generation.

Sedan Toyota lanserade första generationens elhybrider för mer än 20 år sedan har företaget sålt fler än 14 miljoner hybridbilar. Genom miljarder körda kilometrar runt om i världen – varje dag körs Toyotas hybrider i världen mer än 500 miljoner kilometer – har Toyota visat på hybridernas enastående kvalitet, hållbarhet och driftsäkerhet.

När Yaris Hybrid lanserades 2012 blev det världens första fullhybrid i B-segmentet och modellen har sedan dess sålts i fler än 500 000 exemplar i Europa. I tester i flera europeiska huvudstäder har det självladdande hybridsystemet visast sig på ren eldrift upp till 80 procent av tiden.

I likhet med Toyotas större 2,0- och 2,5-liters fyrcylindriga motorer har stor omsorg lagt vid att minimera den inre friktionen och andra mekaniska förluster. Resultatet är en motor med en termisk verkningsgrad på hela 40 procent (högre än i traditionella dieselmotorer), vilket innebär en mer än 20-procentig förbättring av bränsleekonomin och därmed CO2-utsläppen. Samtidigt har drivlinans systemeffekt ökat med 15 procent.

Hybridbatteriet är av litium-jontyp är både mer kraftfullt och 27 procent lättare jämfört med det tidigare metallhydridbatteriet.

Storsäljare som tillverkas i Europa

Nya Yaris är designad för att vara världens säkraste bil i B-segmentet. Det innebär att den är standardutrustad med en rad olika både passiva och aktiva säkerhetssystem. Bland förarstödssystemen finns både adaptiv farthållare och intelligent körfilsassistans. Krockskyddet är utformat för att klara de nya strängare reglerna som kommer 2020. Bland annat är nya Yaris, som första kompaktbil, utrustad med en mittenairbag för ytterligare skydd vid en eventuell sidokollision. Mer detaljer om säkerhetssystemen i nya Yaris kommer att släppas senare.

Redan 2005 var dåvarande Yaris den första modell i B-segmentet att belönas med fem stjärnor i Euro NCAP. 2012 lanserades Yaris Hybrid som den första modellen i segmentet som självladdande hybrid och satte en ny standard i klassen vad gäller bränsleeffektivitet och utsläpp. 2017 lanserades specialmodellen Yaris GRMN fullmatad med kompetens och erfarenhet från WRC och TOYOTA GAZOO Racing.

Totalt har fler än fyra miljoner Toyota Yaris sålts, varav fler än 500 000 elhybrider, sedan första generationen.

Tillverkningen av nya Yaris kommer även fortsättningsvis att ske i Europa, där Toyota har investerat över 300 miljoner euro i sina franska fabriker för produktion av GA-B-baserade bilmodeller. Produktionen av nya Yaris startar i mitten av 2020 och lansering i Sverige sker efter sommaren 2020.

Bild: Toyota