Nyheter

Merlin Entertainment ingår strategiskt partnerskap med Adyen

Idag meddelar betalningplattformen Adyen att Merlin Entertainments plc, en global ledare inom platsbaserad familjeunderhållning att de ingått i ett strategisk partnerskap. Adyen kommer att hantera betalningar åt Merlin i fler än 130 nöjesparker i 25 länder.

Merlin Entertainments är en av världens största operatörer av nöjesparker, med attraktioner som LEGOLAND Parks and Discovery Centers, Sea Life och Madame Tussauds. Samarbetet innebär att Adyen kommer att hantera alla betalningar i parkerna från restauranger, hotell, boenden, detaljhandel, biljetter och medlemskap.
Med Adyen kommer Merlin Entertainments att kunna erbjuda nya, smidiga kundupplevelser, såsom betalningar med wearables. Detta är samtidigt ett viktigt steg för Adyen som sedan årsskiftet lagt till allt mer fokus på besöksnäring.

– Med tanke på vår verksamhets natur spänner våra varumärken över besöksnäringen, restauranger, hotell och nöjesfält. Adyens plattform konsoliderar våra olika betalningslösningar under en enda plattform i hela vår globala verksamhet, samtidigt som vi skapar nya digitala upplevelser för våra kunder, säger Mark Allsop, Chief Digital Marketing and Information Officer at Merlin Entertainments.

– Med Adyen kan vi nu acceptera transaktioner från samtliga kanaler, vare sig det är e-handel, mobil, Point of Sale (POS), kiosker eller genom wearables. Våra gäster får kortare väntetider, snabbare inträde till attraktioner och bekväma betalningar med ett enkelt knapptryck eller svep. De nya betalningslösningarna utgör en del av vår bredare strategi för att förbättra lojaliteten, driva intäkterna och fortsätta att leverera hög kundnöjdhet över våra orter, fortsätter Mark.

Kundupplevelsen är det centrala fokusområdet för Merlin. Betalningar kan utgöra en stor del av den sammanvägda upplevelsen genom att minska väntetiderna för tillgång till mat, snabbare tillträde till attraktioner och en rad betalningsalternativ som passar de utländska turisternas önskemål. Adyens globala betalningsplattform hjälper också Merlin att uppnå sina tillväxtmål inom sin befintliga portfölj och att stödja lanseringen av nya attraktioner och boenden runt om i världen.

– Merlin Entertainments tog emot 67 miljoner besökare till sin mångfald av attraktioner förra året. Bärbar teknik, tokenisering och dess likar är nästa steg i en bättre kundupplevelse med sömlösa betalningar och Merlin Entertainments är i framkant av denna distribution på hundratals olika platser, säger Roelant Prins, CCO för Adyen.

– Merlin kan nu ta full kontroll över sin betalningsarkitektur över alla kanaler och förenkla en komplex utmaning som många handlare står inför idag, fortsätter Roelant.

Bild: Adyen