Nyheter

Renault Captur – en av de populäraste bilarna i Europa

Något lägre, något bredare men 11 cm längre, gör Captur till en mer mogen och mer exklusiv bil. Tillsammans med det skarpare visuella intrycket är Captur full av modern teknik, säkerhetssystem, smarta och användbara mobilitetstjänster – och det är Renaults första Plug-In Hybrid.

Europas mest populära SUV presenteras nu i en förbättrad och mer exklusiv version på alla sätt. Materialen, interiören, skärmarna och kvaliteten har lyfts och den första generationens banbrytande anda går igen – fast nu på en mycket högre nivå. En modern bästsäljare har blivit mer atletisk och dynamisk och fått det extra utrymme som kunderna har bett om.

Detta gör Captur till ett komplett paket för att säkerställa fortsatt popularitet i ett av de mest konkurrenskraftiga segmenten. För att vinna striden om kunderna är Nya Captur utrustad med en modern arsenal av utrustning och teknik, i kombination med den ideala storleken.

Bästa Plug In Hybrid-tekniken på marknaden i kombination med Formel 1-teknik

Ett av målen med Nya Captur har varit att sätta nya standarder. Och precis som sin föregångare 2013, är modellen återigen i framkant. Sex olika motorer – från 100 hk bensin till 155 hk bensin och diesel på 95 eller 115 hk (diesel ej för svenska marknaden) eller den helt nya T-TECH Plug in hybrid, vilket naturligtvis är den största nyheten. Alla är de mest moderna motorerna i branschen och med E-TECH är det möjligt att köra upp till 65 km med ren el – vilket är en ny standard. Alla drivlinor är kombinerade med EDC dubbla kopplingsväxellådor eller manuella 5 eller 6-stegs manualer.

E-TECH-motorn är en laddningsbar hybrid bestående av 2 elmotorer på totalt 9,8 kWh kopplade till en 1,6 liters bensinmotor på 160 hk. Det har lyckats producera hela motorn med samma storlek och vikt som till exempel 1,3-bensinmotorn, som också är ett företag. Direkt från F1 kommer växellådan – det är en så kallad multimode direktväxellåda som naturligtvis är lätt och snabb och som är banbrytande teknik för vanliga bilar. Detsamma kan sägas om bromssystemet, som också tas från Renaults F1-avdelning – varje gång man bromsar överförs energi till batteriet, vilket ger längre räckvidd på ren el. Således kan vi nu se en direkt linje från teknikutvecklingen i Formel 1-teamet till bilarna som Renault säljer för vardagen.

Förutom de tekniska fördelarna är naturligtvis Captur också full av utrustning som också sätter nya standarder i klassen.

EASY-Connect och EASY-link – skapad för vardagen

Naturligtvis finns det full LED-belysning, 18 ”hjul och 5-stjärnig säkerhetsutrustning i Captur. Från Adaptiv farthållare, Blind Spot-varning, Lane Assist, 360graders kamera etc., är säkerheten på topp. Och i kombination med ett imponerande multimedia-system som alltid automatiskt uppdateras och ingår i Smart-tekniken, kan föraren enkelt fokusera på att köra bilen, medan mobilitetstjänsterna intuitivt är en del av resan.

Kort sagt är intrycket och speciellt uttrycket på en mycket högre nivå än vi är vana vid och till och med bagageutrymmet på 536 l och Bose-systemet ger intrycket av en mycket dyrare bil. Med MyRenault-appen finns det alltid en fullständig översikt och varför inte välja en av de 90 färgkombinationerna som gör Captur till en skräddarsydd, personlig bil.

Nya Captur känns som en modern och välutrustad bil. Och det finns ingen anledning till varför inte nya modellen blir lika populär som sin föregångare.

Lansering i Sverige i början av 2020.

Bilden:
Nya Renault Captur.
Bild: Renault