Nyheter

Tidiga julklappsinköp ger tillväxt för Black Friday

Varannan svensk planerar att handla under årets Black Friday som blivit startskottet för julhandeln. Totalt väntas Black Friday växa med upp mot 15 procent och omsätta drygt 7 miljarder kronor. Viktigast är rea-tillfället bland e-handelsföretagen där många satsar på kampanjer.

Två av tre konsumenter som handlar på Black Friday planerar att köpa julklappar. De yngre omfamnar Black Friday i större utsträckning än äldre. Bland de yngre konsumenterna (18-35 år) anger tre av fyra att de kommer att handla julklappar under Black Friday.

Svensk Handels prognos visar på fortsatt tillväxt för Black Friday men pekar också på att det främst beror på att fler handlar och att hushållen omfördelar konsumtion över året. Den genomsnittliga köpesumman per person som handlar är i stort sett oförändrad sedan förra året.

– Black Friday växer i popularitet och har etablerats som startskottet för julhandeln. Det gör att fler väljer att handla sina julklappar redan i november. Däremot har handeln som helhet växt betydligt långsammare än hushållens inkomster som helhet de senaste åren. Sett över tid har handeln varit måttlig, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Black Friday störst i e-handeln

Nästan varannan e-handlare (45 %) anser att Black Friday är viktig för försäljningen och två av tre nätbutiker planerar att genomföra någon form av kampanj. Många fysiska butiker satsar också stort på Black Friday. Inom sällanköpsvaruhandeln, det vill säga all handel utom maten, har var tredje butik (34 %) ett Black Friday-erbjudande.

– Med en prisfokuserad kund som kan handla från hela världen kan det vara tufft för den svenska handeln att välja bort Black Friday. I år infaller dessutom Black Friday en vecka närmare jul och efter det att lönen betalas ut, säger Johan Davidson.

Svensk Handel bedömer att Black Friday alltmer börjar mogna som fenomen, vilket gör att dess tillväxttakt kommer att minska framöver. Svensk Handels rapport visar att var femte handlare (21 %) tror att Black Friday kommer att öka jämfört med förra året. Motsvarande siffra var förra året 37 procent.

Bilden:
Två av tre konsumenter som handlar på Black Friday planerar att köpa julklappar.
Bild: Svensk Handel