Nyheter

Porsches elektriska tävlingsbil siktar på vinst i E Championships med hjälp av ANSYS simuleringsteknologi

TAG Heuer Porsche Formula E Team är på väg mot mållinjen i 2019/2020 ABB FIA Formula E Championship med ett nytt samarbete med ANSYS . Ingenjörerna i Porsche Motorsport använder ANSYS branschledande simuleringslösning på systemnivå för att utveckla ett avancerat elektriskt drivsystem som avsevärt förbättrar energieffektiviteten i Porsches första helt elektriska tävlingsbil — Porsche 99X Electric.

Att i hög hastighet accelerera på krävande banor i stadsområden och storstadsmiljöer utsätter drivsystemet i Porsche 99X Electric för enorma påfrestningar. Tävlingsreglerna stipulerar ett standardiserat chassi och batteri, men ingenjörerna kan anpassa drivsystem och dess undersystem och komponenter så att de levererar maximal energieffektivitet och fordonsprestanda under hela loppet.

Användandet av ANSYS systemnivålösningar ger en kritisk konkurrensfördel för Porsche 99X Electric, med möjlighet för Porsche-ingenjörerna att skapa nästa generation Porsche E-Performance Powertrain. Utvecklingen av högsta möjliga energieffektivitet för subsystem och komponenter maximerar effektiviteten på motor och kraftelektronik och leder till signifikant minskade förluster.

Tävlingsbilen är första testet för det elektriska drivsystemet och Porsche kommer därefter att använda det elektriska drivsystemet i Porsche 99X Electric för att ytterligare tänja på utvecklingsgränserna i en ny era av kommersiella elektriska fordon. Bilens 800-volts teknologi används för närvarande i helelektriska Porsche Taycan.

– ANSYS systemsimuleringar är avgörande för att optimera Porsche E-Performance Powertrains motor, växellåda, kraftelektronik och kontrollsystem. Sammantaget innebär det att Porsche 99X Electric kan bibehålla helt nya hastighetsnivåer över långa avstånd, samtidigt som energibesparingarna är så bra som möjligt, säger Fritz Enzinger, vice ordförande, Porsche Motorsport.

– Tack vare den extremt bra energihanteringen är drivsystemet en klart avgörande konkurrensfördel som gör att föraren har många fler taktiska alternativ under tävlingen så att han kan pressa bilen till det yttersta, avslutar Fritz Enzinger.

– Porsche Motorsport sätter standarden för tävlingsexcellens och vi är hedrade över möjligheten att vara med och radikalt förändra det elektriska drivsystemet i Porsche 99X Electric, bryta ny mark inom elektriska fordon och bidra till tävlingsteamets seger i Formula E, säger Shane Emswiler, Senior Vice President och General Manager på ANSYS.

– ANSYS simuleringar på systemnivå ger en kritisk konkurrensfördel genom att radikalt minska energiförlusterna i Porsche 99X Electric och markant öka dess elektriska effektivitet, vilket leder till att bilen leverera maximal kraft under utmanande tävlingar, avslutar Shane Emswiler.

Bild: ANSYS