Nyheter

Gränslös, nyfikenhet i  vår ”post-digitala-era”

Gränslös, anpassningsbar och radikalt mänsklig!

– Det här måste prägla framtida nya teknologiska system.

Det betonade Josefine Olsson – Strategy Manager, Accenture – när hon på onsdagsmorgonen talade på Oracle Modern Business Summit i Stockholm. Ämnet var framtidens teknologi, robotar och artificiell intelligens, AI.

Det faktum att digitaliseringen trängt in i stort sett alla affärsområden betyder att vi nu befinner oss i en ”post-digital-era”. Det underströk Strategy Manager Josefine Olsson på dagens Oracle Modern Business Summit på Epicenter i centrala Stockholm.

– Du måste tänka på vad som kommer härnäst!

För att rätt och optimalt utnyttja digitaliseringens närapå gränslösa möjligheter i ett post-digitalt skede räcker det inte bara tillämpa den på befintliga arbetsprocesser och affärsområden.

– Du måste fråga dig själv; hur kan jag göra om hela mitt affärssystem med AI?

Visst; Josefin Olsson är övertygad om att robotar kommer att överta mängder av repetitiva och förutsägbara arbetsuppgifter som idag utförs av mänsklig arbetskraft.

Men i slutändan handlar det ändå om att hitta ”balansen mellan maskin och människa”, tillade hon. Josefine Olsson tog empati, klädsel och personlig smak som exempel, fast på olika nivåer.

– Roboten kan säkert säga vad som passar till vad. Men inte tala om för mig vilken skjorta eller blus jag tycker bäst om.

Bekvämt obekväm

Neil Sholay – Vice President of Digital and Innovation EMA, Oracle – inledde onsdagsmorgonen på Epicenter i Stockholms city med att understryka nyfikenhet, envishet och ”varför-frågornas” betydelse för all utveckling – och då inte minst den digitala.

– Nyfikenheten är upptäcktens moder. Nyfikenhet är att känna sig bekväm med att vara obekväm med sakernas tillstånd, summerade Vice President Neil Sholay.

Oracle Corporation är ett av världens största mjukvaruföretag, grundat 1977. Irländska-amerikanska Accenture är ett multinationellt konsultföretag inom informationsteknik, digitalisering och verksamhetsoptimering.

Bilden: Strategy Manager Josefine Olsson, Accenture.

Bild: Thomas Andersson