Nyheter

Jordhantering nu lika enkel som att boka resor

I Sverige har en världsunik lösning för att hantera förorenade jordmassor utvecklats.

Det handlar om den digitala plattformen Pinpointer, och vi har intervjuat VD:n för företaget.
Först och främst, vad är Pinpointer?

– Pinpointer är ett verktyg som gör hanteringen av jordmassor lika enkel som att söka resor på nätet, säger Joakim Klintred, VD, och fortsätter:

– Det började som en idé inom Mewab, som är ett företag som arbetar med avsättning av förorenade massor. Som branschen har fungerat fram tills nu är att aktörer som vill bli av med material har satt sig ner och ringt runt till de anläggningar de känner till, vilket är tidskrävande. Det är också komplicerat med jämförelser av analysresultat och mycket att hålla reda på kring hur massorna ska användas, säger Klintred.

Det kanske största problemet med detta, är att man ofta missar anläggningar som hade varit billigare och närmare, säger Klintred. Det är även en omfattande administration och hantering av olika dokument.

– Det är bland annat transportsedlar, avfallsdeklarationer och annat som ska följa med varje lastbil.

Digitaliserar branschen

Som för så många andra branscher i samhället innebär den här digitaliseringen en effektivisering av arbetet.
Det Pinpointer gör är att digitalisera avsättningsarbetet av jordmassor, samtidigt som allting blir samlat på en plattform. Man kan likna det med hur man idag gör när man söker på resor, säger Klintred. Man väljer den bästa resan till bäst pris efter att fått svar om alla möjligheter från olika håll.

– I verktyget kommer alla mottagningsanläggningar finnas med, vilket vi nu arbetar med och börjar komma i mål med i Stockholm med omnejd, där vi började lanseringen. Det är där och i Skaraborg och Värmland som vi i nuläget verkar. Vårt mål är att finnas i hela Sverige, säger Klintred.

Fördelen när man gör en sökning i Pinpointer är att man vet att massorna man vill avsätta har hittat bästa möjliga matchning, eftersom systemet matchar på enskilda ämnen.

– All information om vilka kemiska beståndsdelar i materialet som anläggningarna har tillstånd att ta emot finns inlagt, så man vet att ingenting kan bli fel. Det fungerar så att en användare skickar in en analys av sitt jordmaterial och gör en sökning i verktyget. Systemet matchar det med mottagningsanläggningarna och räknar ut kostnaden för att ta emot materialet samt transportpriset. Därefter får användaren tre alternativ presenterade för sig, och väljer mellan att göra den billigaste affären, eller om man till exempel hellre vill göra ett ”Bra miljöval”. I det senare valet har systemet räknat på den närmaste anläggningen, även om det då kanske blir dyrare. Det tredje alternativet är ”Bästa miljöval” och då matchar systemet fram den närmaste anläggningen och transportlösningar med aktörer som kör med biobränslen.

Pinpointer får många förfrågningar på alternativet ”Bra miljöval”.
– Vi ser det som väldigt positivt, det blir allt vanligare att man väljer miljövänliga alternativ och jag tror att många har väntat på ett verktyg som detta, menar Klintred.

Företaget har även miljökonsulter som ser till att allt stämmer.

– Allt i systemet går via miljökonsulter som ser efter så att systemet har matchat rätt och att all information stämmer. Vi tycker det är viktigt att detta görs av en oberoende part och samarbetar därför med ett företag som heter Enrecon.

Prisuppgift med en gång

När en användare gör en sökning så kommer prisuppgiften direkt, vad det kommer att kosta inklusive transport. Man kan i det skedet välja att begära en skarp offert, där alla uppgifter har kollats igenom för att se så att de stämmer. Offerten får man inom 24 timmar, och den gäller i 30 dagar. Anledningen till att vi kan ge så snabbt svar är för att vi har fått kvoter av anläggningarna som har gått med, säger Klintred. I gengäld visas de i sökningar i systemet, dock utan namn och plats.

– Det fina är att de får fullständig kontroll, då varenda lastbil kontrolleras med avseende på registreringsnummer och en avfotograferad vågsedel. Så man får statistik på exakt hur mycket som kommer in till anläggningen, varifrån det kommer, när det tippas in och så vidare, fortsätter Klintred. Vi har bara godkända och kontrollerade anläggningar, för närvarande närmare 80 stycken, säger Joakim Klintred.

Donerar till klimatforskning

Miljödelen spelar en viktig roll i vår vision för verktyget, säger Klintred. Därför har vi även beslutat att skänka pengar till klimatforskning varje gång som någon beställer genom tjänsten.

– Ju mer en användare ”ger”, desto mer ger vi. För den billigaste lösningen så skänker vi 50 öre per ton, för ”Bra miljöval” så skänker vi 75 öre per ton och för ”Bästa miljöval” med biobränslen, så skänker vi en krona per ton. Tanken är att man inte ska behöva välja mellan miljö och en god affär.

När det gäller transportörerna, så kommer det att finnas flera olika knutna till systemet.

– I nuläget arbetar vi dock enbart med en transportör, ABT. Men framöver kommer vi att öppna för andra. Det är kostnadsfritt för såväl transportörer som anläggningar att ansluta sig till vår plattform. Vi förmedlar affärerna och tar en liten provision, berättar Joakim Klintred.

Branschen ännu inte digitaliserad

Verktyget har potential att göra stor inverkan på en bransch som ännu inte är särskilt digitaliserad.

– Vi har hållit på att utveckla detta i fyra år innan lanseringen i höstas, säger Klintred och tillägger;
– Verktyget var från början tanken att användas internt, men vi kom fram till att detta kunde fungera externt också. Idag är ju folk vana vid att använda digitaliserade tjänster till många saker, så varför inte inom masshantering. Själva systemet är helt egenutvecklat och skiljer sig på många sätt från andra liknande system som inte har den kontroll och kompetens bakom som vi nu erbjuder. Vi ser att verktyget inte har någon motsvarighet och känner att detta nog faktiskt är världsunikt. Vi är väldigt stolta över Pinpointer, avslutar Joakim Klintred.

Bild: Mewab