Nyheter

Åland digitaliserar kollektivtrafiken

För att anpassa sig till dagens och framtida resebehov har Ålands landskapsregering tecknat ett nytt avtal gällande informationssystem för kollektiv- och färjetrafiken på Åland. Det nya informationssystemet från Hogia Public Transport Systems ska ge resenärerna på Åland bättre reseinformation.

Åland tar ett stort kliv framåt i sin digitaliseringsresa. Tillsammans med Hogia kommer de att digitalisera kollektivtrafiken på Åland. Resenärerna kommer att få exakt reseinformation via det nya informationssystemet, som i realtid håller koll på exakt var bussen och färjan befinner sig.

– Vi gör en långsiktig investering för att förbättra reseupplevelsen och göra kollektivtrafiken till det självklara valet för medborgarna på Åland. Digitaliseringen kommer att göras strukturerat och stegvis, säger Per-Erik G. Cederkvist, Upphandlare på Ålands landskapsregering med ansvar för Infrastrukturavdelningens transportbyrå.

En del i att skapa en attraktivare kollektivtrafik handlar om att göra användningen av kollektiv- och färjetrafiken lättare och smidigare. Med det nya informationssystemet från Hogia kommer resenärerna i första steget att kunna göra reseplanering i Google Maps och enkelt få information om en rekommenderad rutt. I nästa steg kommer man i realtid kunna se var bussen och färjan befinner sig.

Det kommer att finnas digitala informationsskyltar på hållplatsen med realtidsinformation kring avgångs- och ankomsttider samt uppdateringar kring eventuella trafikstörningar. Tillgång till relevant reseinformation förenklar för resenären och ger ökade valmöjligheter under resans gång.

–Tyvärr ser man på Åland en enorm tillväxt i privatbilismen på bekostnad av kollektivtrafiken, men digitaliseringen öppnar nya spännande möjligheter att skapa en attraktiv kollektivtrafik. Allt vi behöver nu är förmågan att identifiera möjligheterna och modet att utnyttja dem. I samarbete med Hogia kommer vi på sikt t.ex. få fram var, när och hur passagerarna åker på de olika linjerna inom kollektivtrafiken eller på färjorna. Baserar på den informationen kan vi fatta beslut om vilka land- eller havsgående linjer man ska satsa på. Vi kommer att få en effektivare och bättre planering av kollektivtrafiken, berättar Per-Erik.

– Vi välkomnar digitaliseringen och dess unika och vida möjligheter tex kan vi fortsätta att använda den befintliga utrustningen ombord på våra fordon. Hogias informationssystem har ett öppet gränssnitt och kan enkelt integreras med den utrustning vi redan har, vilket är kostnadseffektivt, avslutar Per-Erik.

–Över 10 000 bussar, tåg och färjor i Norden använder vår lösning för att ge resenärer exakt reseinformation och nu ser vi fram emot att vara med och bidra till en attraktiv kollektivtrafik på Åland, säger Linda Ekdahl bolagschef på Hogia Public Transport Systems.

December 2019

Hogia Transport Systems är ett affärsområde i det svenska IT-företaget Hogia. Affärsområdet fokuserar på att leverera integrerade helhetslösningar för färjetrafik, hamnterminaler, vägtransporter och kollektivtrafik till kunder i Europa, Asien, Afrika, Australien, Nord– och Sydamerika.

Bild: Hogia