Nyheter

Ett viktigt steg mot Europas ledande anläggning för tågtester i Jörn

Vid ett styrelsemöte den 18 december förväntas Trafikverket fatta beslut om upplåtelseavtal för tvärbanan mellan Jörn och Arvidsjaur. Beslutet innebär att arbetet med det som planeras bli Europas ledande testanläggning för tågtrafik, går in i en ny fas.

-Vi är givetvis väldigt glada och förväntansfulla inför beslutet som ska fattas. Den 7,5 mil långa testbanan mellan Jörn och Arvidsjaur kommer inte bara att innebära ett stort antal arbetstillfällen utan är också en viktig faktor för klimatomställningen i Europa, säger Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå.

Sedan 2013, då idén om en testanläggning för tågtrafik mellan Jörn och Arvidsjaur tog form, har Skellefteå kommun varit en av de drivande parterna i arbetet. Tillsammans med bland andra näringslivet, regionerna och länsstyrelserna i Norr- och Västerbotten, Längmanska stiftelsen och LTU har ett gediget arbete med förstudier och samtal med regeringen genomförts.

-Vi såg potentialen i den här idén ända från början och tillsammans med andra aktörer har vi lyckats ta projektet dit det är idag. Det har givetvis inneburit många år av hårt arbete och därför känns det otroligt roligt att arbetet nu går in i en ny fas, säger Lorents Burman.

Behovet av avancerade tågtester är stort och förväntas öka i takt med klimatomställningen. I dagsläget är det dock svårt att genomföra de lika krävande som nödvändiga tågtesterna på Europas tungt belastade järnvägsnät där det varken finns förutsättningar för att testa spårbundna fordon i vinterklimat eller tester i hastigheter över 200 km/h.
Klimatförhållandena i kombination med expertis och grundläggande infrastruktur skulle därför göra sträckan mellan Jörn och Arvidsjaur idealisk för en anläggning med fokus på höghastighetsprovning och tester i vinterklimat.

– Det här beslutet kommer att ge oanade möjligheter för regionen när det gäller att vidareutveckla olika former av testverksamhet. Behovet av en testanläggning för hela järnvägsbranschen, från tåg, lok och komponenter till signalsystem, forskning och utveckling, är mycket stort i världen. Nu har vi möjligheten att skapa Europas ledande anläggning på området, säger Lorents Burman.

Bild av Michael Gaida från Pixabay