Nyheter

Helelektriska BMW iX3: Räckvidd genom effektivitet framför stort batteri

BMW iX3 innebär inte bara att BMW nu har en helt elektrifierad SAV, den innebär också att BMW X3 blir tillgänglig med tre olika drivlinor. Nya iX3 börjar produceras efter årsskiftet och leder därmed in på femte generationens BMW eDrive-teknologi, med en elektrisk räckvidd på över 440 km*.

BMW iX3 är nästa milstolpe på BMW Groups elektrifieringsresa och innebär att BMW X3 blir den första modellen tillgänglig med såväl konventionell förbränningsmotor, som pluginhybrid samt helt elektrifierad. Både drivlinan och batteriet har helt gjorts om då BMW iX3 leder oss till femte generationens BMW eDrive-teknologi, som år 2021 även kommer blir aktuell i BMW i4 och BMW iNEXT. I BMW iX3 är eDrive-teknologins drivenhet bestående av den elektriska motorn, systemelektroniken och växellådan sammanförda i en modul, vilket resulterar i en betydligt lägre vikt och flexibilitet.

Förhållandet mellan motorns effekt och den nya drivlinan har förbättrats med cirka 30 procent i jämförelse med föregående generation.

Elmotorn genererar en maximal effekt på 286 hk* till bakaxeln. Vridmomentet på 400 Newtonmeter* möjliggör kraftfull acceleration från start och bibehålls även vid högre varvtal. Dessutom har man i motorn för första gången helt eliminerat behovet av sällsynta råmineraler, bland annat kobolt och litium.

Batteriet med en nettokapacitet på 74 kWh ger BMW iX3 över 440 km* i räckvidd, enligt WLTP-testcykeln, kombinerat med en låg energiförbrukning på mindre än 20kWh/100km*.

Ansvarsfull användning av råmaterial

BMW iX3:s batteri är en del av den femte eDrive-generationen och är baserad på den senaste utvecklingen inom battericellsteknik (NMC-811). BMW:s branschledande ingenjörer har lyckats reducera andelen kobolt i batteriet med två tredjedelar och för första gången har den kobolt och litium som används köpts direkt av BMW för att sedan lämnas över till battericellsproducenten.Jämfört med tidigare teknik använd av BMW Group är energitätheten på cellnivå i BMW iX3 cirka 20 procent högre. Men BMW:s oavbrutna utveckling av battericellsteknologi innebär inte bara ökad energitäthet, utan även förbättrad hållbarhet och säkerhet.

Även batteriets skalbarhet och kompakta design har optimerats ytterligare. Batteriet i BMW iX3 installeras i en extremt platt position under innerutrymmets golv, vilket innebär att utrymme för passagerare och bagage inte går förlorat. Batteriet är anpassat för en laddningseffekt upp till 150 kW med snabbladdning och upp till 11 kW med laddbox, exempelvis i hemmet.

Minskad miljöpåverkan säkerställd

Det ”verkliga” ekologiska fotavtrycket hos elektriska bilar har ibland ifrågasatts, särskilt på marknader som fortfarande har en låg andel grön el i det offentliga elnätet. Med detta i åtanke klimatredovisar BMW Group sina elektrifierade modellers klimatavtryck, från råvaruupphandling till användning. Detta har visat att BMW iX3 har mer än 30 procent mindre avtryck jämfört med en BMW X3 sDrive 20d baserat på den genomsnittliga europeiska elförsörjningen. Om fordonet laddas med grön el är avtrycket cirka 60 procent mindre.

Precis som för BMW i3 kan även batteriet i BMW iX3 få förlängd livstid som ett ”stationary battery pack”, efter det att det först använts i bilen.

Under 2018 levererade BMW mer än 140 000 elektrifierade fordon till sina kunder. I slutet av år 2021 är BMW:s mål att ha en miljon elektrifierade fordon på vägarna. Redan år 2023 avser BMW kunna erbjuda 25 elektrifierade modeller, varav mer än hälften helelektriska. Med lanseringen av BMW iX3 under 2020 och BMW i3, BMW i4 och BMW iNEXT kommer BMW att erbjuda fyra helektriska modeller 2021.

*Preliminära uppgifter

Bilden:
BMW Concept iX3 och BMW i Vision Dynamics.
Bild: BMW