Nyheter

SFVF bjuder in till branschsamtal

– Gång på gång får vi läsa att motorbranschen inte håller vad vi lovar. Det finns många negativa signaler mot fordonsbranschen men det saknas en mottagare. Därför bjuder SFVF in branschens parter för ett branschsamtal, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Under första halvåret 2019 kom det in 10 283 ärenden till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – en ökning med 25 procent jämfört med förra året. På två år har antalet anmälningar ökat med 50 procent.

Sådana här rubriker ger inte sken av en seriös bransch, även om merparten sköter sig vid försäljning av en bil eller vid en verkstadstjänst. Cirka 60 procent av ärendena som ARN tar emot handlar om köp av begagnad bil, 7 procent om köp av ny bil, 23 procent om verkstadstjänster och resterande om motorsågar, gräsklippare etc.

– Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Motorbranschens Riksförbund (MRF) inför Godkänd Bilverkstad för alla sina medlemsföretag. En del kommuner ställer krav på medlemskap i SFVF och/eller MRF och kommer ställa krav på medlemskap i kommande upphandlingar, men det här räcker inte, säger Bo Ericsson på SFVF.

Nu har Kommissionen för den inre marknaden och konsumentskydd lagt ett nytt förslag. Det nya förslaget innebär att tolv månaders garanti kommer att gälla för begagnade varor, medan nya varor får 24 månaders garanti.

– Sexmånadersregeln kommer därför att ändras till tolv månader vad gäller bevisbördan vid försäljning av begagnade produkter, säger Ulf Stefansson, jurist på SFVF.

– Vi befarar att antalet anmälningar kommer att öka ännu mer, om vi inte redan idag förändrar vårt sätt att arbeta. Därför bjuder SFVF in Konsumentverket, BIL Sweden, Motorbranschens Riksförbund, Husvagnsbranschens Riksförbund och M för ett branschsamtal, säger Bo Ericsson på SFVF och avslutar:

– Vi måste alla ta vårt ansvar för att säkerställa att bilägare får varan som har utlovats vid bilköpet och/eller den tjänst man köpt. Vi vet vilka utvecklingsmöjligheter som finns, nu måste vi göra något handfast för att förändra och förbättra.

Bilden:
Bo Ericsson, vd Sveriges Fordonsverkstäders Förening.
Bild: SFVF