Nyheter

AI förutspås lavinöka – Rådet: Förbered i tid eller tappa personalen

I en ny studie har 4600 företagsledare från över 40 länder tillfrågats kring hur teknologi kommer användas för att underlätta våra jobb och vår fritid framöver – och vilka problem som organisationer lär ställas inför.

Rapporten från Institute for the Future, Vanson Bourne och Dell Technologies pekar på att våra arbetsliv kommer se radikalt annorlunda ut framöver när automatiserade verktyg och digitala assistenter spelar en allt större roll. 76 procent av de tillfrågade beslutsfattarna svarar att de förväntar sig tillbringa sin tid annorlunda, till följds av att fler uppgifter blir automatiserade. Och 70 procent kan tänka sig att ha robotar som hjälpmedel för att kunna utföra mer än de kan idag.

– Vi kommer nog aldrig att se en tvåbent robot som sitter bredvid oss vid skrivbordet och jobbar utan att tröttna. Däremot är hjälpmedel som digitala assistenter här för att stanna. Det går helt i linje med vad vi förväntar oss av morgondagens arbetsliv. I dag ser vi att många av de processer som tidigare krävde manuell handpåläggning istället sköts av datorer. Det är något som bara kommer öka framöver, och både leda till stora utmaningar och stora möjligheter, säger Tobias Helmer, marknadschef på Dell Technologies Sverige.

Redan i dag kan AI hjälpa till med att bland annat upptäcka bedrägerier, finjustera kreditbedömningar och hitta mönster i kundnöjdhet – allt detta används för att öka företagets konkurrensfördelar, vilket i sin tur kan hjälpa dem att klara av den kommande lågkonjunkturen. Samtidigt finns det stora kunskapsluckor att täppa till, och som i dag skapar hinder för beslutsfattare.

– Det kan vara svårt att förstå på vilket sätt AI hjälper det egna företaget, och där behöver vi bli bättre på att förklara vad AI gör i praktiken och vad olika tekniker kan göra redan idag.

Undersökningen visar också att en av de större frågorna som oroar är den om integritet. 74 procent av beslutsfattare tror att integritetsfrågan kommer växa till en ännu större samhällsfråga än vad den är i dag, och att den mänskliga faktorn kommer vara central ju större acceptans AI-området får.

Tobias förklarar att man måste studera hur arbetsdagen framöver kommer se annorlunda ut beroende på vad man har för position, och planera utefter det. Detta för att undvika missnöje och istället nyttja den kunskap personalstyrkan sitter på.

– Företagen behöver ta med alla berörda längs hela beslutskedjan av implementeringen. AI och robotar är trots allt utvecklade för att hjälpa oss människor. Förlorar vi människorna längs vägen kommer tekniken inte längre att ha något syfte.