Nyheter

Egmont investerar i ledande norsk digital byrå

Egmont Publishing förvärvar en del av den norska byrån MarkedsPartner, som är marknadsledande inom Inbound Marketing. Investeringen är ett led i Egmonts offensiva strategi och satsning på nordiska byråverksamheter, specialiserade inom digital kommunikation och marknadsföring.

Förvärv och investeringar inom området Marketing Services är en central del av Egmont Publishings utveckling och tillväxtstrategi. Egmont har tidigare investerat i ett flertal ledande nordiska kommunikationsbyråer, däribland performance marketingbyråerna S360, Ingager og Sempro, digitalbyrån KAN, och de kreativa byråerna Klintberg Nihlén og Belong.

Egmont förvärvar totalt 25 procent av den norska digitala byrån MarkedsPartner och stärker därmed sin position ytterligare.

– I MarkedsPartner har vi hittat ytterligare en stark byrå med ett tydligt digitalt fokus och en ambitiös ledning som har skapat en helt unik marknadsposition. MarkedsPartner passar väldigt bra in i vår strategi och ambition om att bli ledande inom Marketing Services i Norden, säger Erik Norberg, Marketing Services Director på Egmont.

För MarkedsPartner är försäljningen en del av en långsiktig strategi med syfte att stärka positionen på den nordiska marknaden inom s.k. Inbound Marketing, med primärt fokus på B2B- och B2C-kunder.

– Vi har sökt länge efter en stark investerare som ser ett delägarskap som en långsiktig investering och som samtidigt kan bidra med nätverk, samarbetsmöjligheter, kompetens och trovärdighet. Allt detta får vi genom Egmont. Med Egmont ombord kan vi vidareutveckla och lyfta verksamheten och våra digitala kompetenser till en ny nivå, säger Stig Hammer, grundare och ansvarig för företagsrådgivning på MarkedsPartner.

MarkedsPartner har i dag 46 medarbetare inom digital marknadsföring och försäljning som hjälper både B2B- och B2C-kunder med att öka försäljningen genom att förbättra kundresan. MarkedsPartner har kontor i både Oslo och i Sarpsborg och omsättningen för 2019 förväntas uppgå till 60 miljoner norska kronor.

Egmont är en av Nordens största medieverksamheter med en omsättning på 16,4 miljarder kronor (2018). Inom affärsdivisionen Egmont Publishing har Egmont, utöver satsningen på Marketing Services, även investerat i ett flertal ledande nordiska e-handelsverksamheter och som förväntas omsätta över 4 miljarder kronor 2019.

Bilden:
Från vänster: Tønnes Sannem Heian, CEO MarkedsPartner, Nina Vesterby, CEO Egmont Publishing Norge, Stig Hammer, grundare MarkedsPartner och Erik Norberg, Marketing Services Director, Egmont Publishing.
Bild: Egmont/MarkedsPartner