Nyheter

MP: ”Höj trängselskatten för en bättre kollektivtrafik i Göteborg för alla”

Bilresorna minskar inte tillräckligt i Göteborg visar en färsk rapport. Samtidigt saknas det 18 miljarder i investeringar för kollektivtrafiken enligt en ny handlingsplan. Därför är det nödvändigt att höja trängselskatten och förändra utformningen. Det skriver idag ledande politiker från Miljöpartiet på kommunal, regional och nationell nivå på Göteborgs-Postens debattsidor.

– Det är dags att höja trängselskatten och låta pengarna gå till bättre utbyggd kollektivtrafik för alla. Vinsterna är stora för alla människor när kollektivtrafiken fungerar väl och vi får en minskad trängsel, bättre miljö och minskad klimatpåverkan. Det säger Karin Pleijel (MP) kommunalråd i opposition i Göteborg och 2:e vice ordförande i trafiknämnden.

Stockholm höjde trängselskatten i år och har nu betydligt högre belopp än Göteborg. Det är hög tid vi gör detsamma. Det behöver också göras en översyn av trängselskatten på en rad områden så att den blir mer effektiv och flexibel.

– Miljöpartiet i regionen kommer agera för ett lokalt beslutsmandat av trängselskatten. Vi kan inte passivt rulla tummarna och hoppas på manna från himlen i form av 18 miljarder kronor. Vi behöver tänka brett, konstruktivt, realistiskt och prestigelöst kring hur kollektivtrafiken kan finansieras. Ett första steg är att snabbt höja beloppen i trängselskatten och därefter utreda alla övriga förändringar av skatten som vi anser behövs. Det säger Ulrika Frick, ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen.

Miljöpartiet vill se över trängselskattens tider, belopp, miljödifferentiering så att fordon som släpper ut mest betalar mer, se över antalet betalstationer och införa en högre skatt under högsäsong.

– Det är hög tid att hantera de två elefanterna i rummet, den bristande finansieringen av kollektivtrafiken och privatbilismen som hindrar både kollektivtrafik och nyttotrafik från att komma fram. Bättre kollektivtrafik med lägre priser gör Göteborg mer rättvist och minskar klyftorna, säger Karin Pleijel.

Fakta – MPs förslag om översyn av trängselskatten:

Se över tider, belopp, maxbelopp per dag, tider för flerpassagsregeln och möjligheten att införa skatt fler dagar än idag.

Inför miljödifferentierad trängselskatt. De som släpper ut mest ska betala mest. Det betyder att en elbil betalar mindre än till exempel en stor dieseldriven bil. Att premiera elfordon påskyndar teknikomvandlingen. Inför även olika skatt för tunga fordon, beroende på vilken miljöklass de har.

Mer dynamiskt system. Idag måste varje förändring passera riksdagen, vilket i praktiken innebär flera års fördröjning. Genom att ge möjligheter till regional förändring inom ett intervall kan snabbt justeringar göras för att till exempel styra trafiken vid större trafikomläggningar.

Se över om antalet betalstationer ska bli fler så det blir mer rättvist, eftersom många har uppfattat att vissa områden i staden helt har hamnat utanför skatten..

Inför en högre skatt under högsäsong så som Stockholm nu gjort. Det är rimligt att det kostar mer under de delar på året då trängseln är större.

Bild: Pixabay