Nyheter

Elbilar dominerar Hyundais försäljning

Över 54% av Hyundais försäljning under mars utgjordes av renodlade elbilar och laddhybrider. Hela 64% om man räknar in elhybrider och vätgasdrivna elbilar.

– Hyundai har länge strävat mot att demokratisera framtidsfokuserad och hållbar mobilitet. Det blev tydligt när vi redan 2016 lanserade IONIQ, marknadens första bil med tre elektrifierade drivlinor. Med hela 54% andel laddningsbara modeller sålda i mars ligger vi långt över genomsnittet på 28% andel laddningsbara modeller. Vi har redan nu ett av marknadens bredaste utbud av elektrifierade bilar. Adderar vi dessutom alla spännande nyheter som är på väg så har vi ett starkt utbud, skräddarsytt för den svenska marknaden, berättar Jakob Lundin, Försäljningschef på Hyundai Sverige.

Hyundai Motor Group annonserade nyligen en expansion av modellprogrammet till 44 elektrifierade modeller innan 2025. Företaget planerar även att investera 50 miljarder Euro i forskning och utveckling av nya modeller och framtida mobilitetslösningar fram till samma år. Redan mot slutet av 2020 kommer den koreanska biltillverkaren att kunna erbjuda ett mer än 75% elektrifierat modellprogram.

I dagsläget finns de prisade elbilarna Kona Electric och IONIQ Electric följt av laddhybriden IONIQ Plug-in Hybrid och hybridsyskonen Kona Hybrid och IONIQ Hybrid tillgängliga på svenska marknaden.

Utöver det erbjuds även bästsäljande Tucson som mildhybrid och marknadens modernaste vätgasbil i form av NEXO. Många av modellerna finns för omgående leverans och fler nyheter är planerade för lansering under det kommande året.