Nyheter

Snabbare evakueringar vid tågstopp

Från och med maj inför Trafikverket kortare tider för evakueringar och röjningar vid tågstopp i norra Sverige. Utanför storstadsregionerna får det ta max två timmar att påbörja evakuering av tågresenärer. Röjningen av spåren ska påbörjas inom tre timmar.

Trafikverket och branschen har samarbetat för att utveckla arbetssätt för att påskynda evakueringar och röjningar. Samtidigt har informationen till resenärer ombord på tåg som står stilla blivit snabbare och tydligare.

Ingen ska bli fast på ett stillastående tåg

Sedan december 2019 har majoriteten av alla evakueringar i storstadsregionerna, Stockholm, Göteborg och Malmö påbörjats inom en timme. Även flertalet röjningar av trasiga tåg har påbörjats inom utsatt tid, dvs två timmar. Att alla röjningar inte har utförts inom utsatt tid beror främst på att det inte finns röjningslok på alla sträckor ännu

– I de evakueringar och röjningar vi har gjort hittills i år har dessa åtgärder också visat sig bidra till ett effektivare arbete. Men det som är absolut viktigast är att det har också faktiskt har lett till att färre tågresenärer blivit strandsatta på stillastående tåg, säger Thomas Pettersson, projektledare för projektet.

Trafikverket fortsätter etableringen av fler röjningslok under 2020 fram till 2022–2024. När alla kontrakt är klara kommer vi att har röjningslok på 15 platser i landet för att snabbt kunna röja undan trasig tåg från spåret.

– Snabbare röjning av trasiga tåg ger mer plats på spåret som i sin tur leder till bättre punktlighet för resenärer och godstrafik i hela landet, avslutar Thomas Pettersson.

Röjningslok på 15 platser i landet

  • 2019 dec: Stockholm och Malmö
  • 2020 april: Göteborg, Gävle, Hallsberg, Karlstad-Kil-Kristinehamn, Ljusdal, Nässjö, Älmhult, Östersund
    2020 dec: Borlänge
  • Tidigast 2022 -2024 : Boden, Kiruna Vännäs, Långsele

Fakta:

I november 2017 fick Trafikverket i uppdrag från regeringen att införa en effektivare hantering vid störningar i tågtrafiken. Uppdraget har utförts i nära samverkan med branschen. Den 15 december 2019 gick regeringsuppdraget och projektet evakuering och röjning in i skarpt läge i södra Sverige med storstadsregionerna, Stockholm, Göteborg och Malmö. Evakuering innebär att resande måste lämna tåget oplanerat på en annan plats än vid en plattform (TTJ). Röjning är åtgärder efter avslutad räddning, i syfte att undanröja hinder för att få spår trafikerbart efter olycka eller haveri (JNB).