Nyheter

NTF:s årliga mätning: ”Förståelsen för skyltad hastighet för dålig i tätort”

Det går för fort på genomfartsgator i tätort enligt NTF:s årliga nationella mätning. Mer än var tredje bilist kör för fort, framför allt på gator med hastighetsbegränsning 40 km/tim där mer än hälften överskrider skyltad hastighet.

Trafikanterna behöver en ökad förståelse för riskerna med att köra för fort samtidigt som kommunerna behöver skapa fler gator som upplevs som gator för låga hastigheter.

Den senaste mätningen från 2019 visar att hastighetsefterlevnaden generellt är dålig och sjunkande. Allra sämst är den på gator med hastighetsbegränsning 40 km/tim, där endast 48 procent av trafiken höll sig under hastighetsgränsen. Samtliga hastighetsbegränsningar inräknat så var det totalt 65 procent av trafiken som höll sig inom gällande hastighetsgränser i tätort, jämfört med 66 procent 2018.

Hastighetsöverträdelserna är kanske det största problem som svenskt trafiksäkerhetsarbete har idag. Att så många som över hälften väljer att begå ett lagbrott när de överskrider hastighetsbegränsningen 40 km/tim bottnar i en brist på insikt och förståelse för de risker man utsätter sig själv och andra för genom att köra fortare än tillåtet. Samtidigt ser vi att det bara är cirka 2 procent som kör för fort på sträckor som övervakas med kamera. Om vi inte vill ha ett trafiksystem där man övervakas hela tiden måste vi skapa en större acceptans för vårt hastighetssystem genom ökad insikt hos trafikanten, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.

Resultatet av mätningarna visar att medelhastigheten för alla fordon på det studerade vägnätet var 47 km/tim, vilket är en minskning av medelhastigheten med 2 km/tim sedan mätningarna startade 2012. För hastighetsgräns 40 km/tim var medelhastigheten 40 km/tim, för 50 km/tim var den 45 km/tim och för 60 km/tim var den 51 km/tim.

För höga hastigheter ökar risken för olyckor med allvarliga skador och dödsfall som följd. Resultatet av mätningarna visar därför att det är viktigt med ytterligare åtgärder för att öka efterlevnaden, främst på gator med 40 kilometer i timmen där det ofta finns gående och cyklister, säger Anna Vadeby, senior forskare på VTI.