Nyheter

Franska grävmaskinister älskar tiltrotatorer

Internationell expansion har varit fokus de senaste åren för svenska Engcon och utvecklingen är positiv. Engcons Frankrike filial har haft en fantastisk tillväxt de senaste åren. 2019 var inte något undantag – det franska dotterbolaget överträffade till och med årsmålet och tog därmed hem tredjeplatsen i Engcon-koncernen, bakom mogna huvudmarknader som Sverige och Finland.

Sedan etableringen i Frankrike 2002 har Engcon etablerat sig som marknadsledare på den franska marknaden. Långsiktiga investeringar bär nu frukt. Flytten 2015 till det nya landskontoret i Mennecy hjälpte till att förbättra verksamhetens förutsättningar att växa genom bl.a. det stora lagret i vilket cirka 1 500 reservdelar finns till hands.

Lagerkapaciteten gör det möjligt att serva de franska kunderna ännu snabbare – och det behövs. Efterfrågan på tiltrotatorer ökar stadigt i Frankrike. Under åren 2015–2019 har försäljningen ökat med 400 procent.

– Sedan 2002 har vi målinriktat jobbat för att etablera tiltrotatorn som fenomen och 2015 lossnade det. Ett antal innovatörer har underlättat spridandet av våra produkter, något som visar sig i 2019 års siffror. Det var kort sagt ett utmärkt år drivet av en gynnsam utveckling på marknaden. Men vi får inte nöja oss med det, därför fortsätter vi att genomföra vår ambitiösa utvecklingsplan, säger Patrick Régnier, säljchef på Engcons franska dotterbolag.

Därför älskar Frankrike tiltrotatorn

Framgångarna i Frankrike baseras på flera faktorer. Den största styrkan är att moderbolaget Engcon Group, är världsledande i branschen. Därmed kan de initiera stora förändringar och skapa nya standarder på marknaden. Utifrån dessa standarder, kan det franska dotterbolaget ge användarna råd och vägleda dem i deras val som baseras på deras behov och typ av arbeten.

En annan viktig styrka är möjligheten att sälja ett komplett system och inte bara tiltrotatorer. Kunderna har förstått de positiva effekterna som användandet av Engcons breda utbud av produkter ger (när de används) tillsammans.

– Lanseringen av det automatiska snabbfästessystemet, EC-Oil, som standard gav oss verklig fart. Fransmännen älskar erbjudandet och det har bidragit starkt till vår ökade försäljning, fortsätter Patrick Régnier.

En demo säger mer än tusen ord

Engcons slogan på den franska marknaden är ”En demo säger mer än 1 000 ord”. Och för att leva som man lär har företaget investerat i en lastbil och en minigrävare, så Engcons egna personal kan resa runt i Frankrike och demonstrera Engcons produkter. Syftet är att slutanvändare ska upptäcka alla fördelar som Engcons produkter för med sig till grävandet: säkerhet, effektivisering och lönsamhet.

Engcons franska team, som i mars 2020 består av åtta personer, kommer att växa ytterligare under året för att möta kundernas behov och efterfrågan, något som förväntas bidra till fortsatt tillväxt. Fler servicepartners kommer också att kontrakteras för att finnas närmare kunderna.

– Det krävs en stark närvaro på fältet för att kunna serva våra befintliga kunder och samtidigt kunna locka nya kunder. Vi vill bli Engcon-koncernens största dotterbolag inom fem år och tiltrotatorn ska vara lika självklar i Frankrike som den är i de nordiska länderna. Nu återstår att se hur den pågående Coronapandemin slår mot grävbranschen i världen (men också här i Frankrike). Jag hoppas vi tar oss igenom detta snabbt, inte minst för människors hälsa och välbefinnande, avslutar Patrick Régnier.

Engcon fortsätter expandera globalt. Närmast ligger fortsatta satsningar i Nordamerika och Asien (+ Australien) samt på tillväxtmarknader i Europa.