Nyheter

Softhouse vidareutvecklar Skånetrafikens appar

– Genom det här avtalet säkrar vi en mycket kompetent partner för att fortsätta göra bra tjänster för våra resenärer, säger Johan Frithiof-Karlberg, chef Digitalisering & IT på Skånetrafiken.

Skånetrafikens olika mobilappar har laddats ned nästan 2,7 miljoner gånger och används just nu dagligen av cirka 120 000 resenärer för resesök, biljettköp och trafikinformation. I maj stod dessa tjänster för 79 procent av Skånetrafikens hela biljettförsäljning.

Softhouse roll blir att tillsammans med sina partners Tactel och Extrapreneur, bidra med kompetens kring mjukvaruutveckling, testning, projektledning, incidenthantering med mera, där företagen har lång erfarenhet.

– Det känns kul att vi får förtroendet av Skånetrafiken att fortsätta vidareutvecklingen av reseapparna och därmed bidra i det viktiga arbetet att få till en attraktiv och hållbar omställning inom transportsektorn, säger Ola Persson, Affärsansvarig för Mobila biljettlösningar på Softhouse och tillägger att Softhouse under 7 år levererat anpassade och skalbara biljettlösningar och system inom kollektivtrafik i Skandinavien.

Avtalet med Softhouse omfattar inte bara Skånetrafikens appar för operativsystemen Android och iOS, utan även de appar som används i biljettautomaterna och för försäljning hos kundcenter och ombud. Även eventuella nya appar omfattas. Utöver det innebär avtalet ett ansvar för beredskap om incidenter inträffar under kvällar och helger.

Avtalet sträcker sig över två år till ett värde av cirka 15-18 miljoner kronor årligen med möjlighet att justera uppåt och nedåt beroende på behov. Avtalet kan förlängas med två år upp till tre gånger.

Skånetrafiken har i valet av leverantör tillämpat bästa förhållandet mellan pris och ett antal kvalitetskriterier.