Nyheter

Stena Line börjar bygga de nya superfärjorna

Mitt i den pågående pandemin lämnar färjerederiet Stena Line styrkebeskedet att byggnationen av deras två nya stora färjor har påbörjats i Kina. Fartygen som beställdes 2018 är både 30 % större och mer energieffektiva än tidigare fartyg. Leverans beräknas till 2022.

Stena Line är mitt inne i en modernisering av sin fartygsflotta och rederiet låter inte den pågående pandemin stoppa detta. De två färjor som nu har börjat byggas* ska levereras under 2022, och är de sista av fem fartyg av serien E-Flexer som Stena Line beställt av Stena RoRo och som byggs på varvet CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina. Av de tre första fartygen har de två första, Stena Estrid och Stena Edda redan gått i trafik på Irländska Sjön under våren. Det tredje fartyget, Stena Embla, är i slutskedet av konstruktionen och förväntas att gå i trafik på linjen Belfast-Liverpool enligt plan i början av 2021.

De två större fartygen kommer att bli 240 meter långa med en lastkapacitet på 3 600 längdmeter, jämfört med de tre första som är 214 meter långa och har en lastkapacitet på 3 100 längdmeter. Totalt får de större fartygen också 50 % fler hytter och bäddar, 30 % ökad passagerarkapacitet och ytterligare 15 % lastkapacitet.

– Trots en tuff tid under pandemin COVID-19 har vi visat hur viktiga Stena Line är för att knyta ihop Europas gods- och passagerartransporter. Vi tror på en fortsatt tillväxt och efterfrågan på samtliga våra marknader och med de nya färjorna på plats kommer vi att vara väl rustade för framtiden, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson.

Stena Line moderniserar fartygsflottan

De fem fartygen av modellen E-Flexer, som konstruerats och byggs i samarbete med systerföretaget Stena RoRo, är bland världens mest moderna och effektiva RoPax-fartyg och Stena Lines ambition att vara ledande inom hållbar sjöfart märks tydligt.

Bland de utmärkande kännetecknen finns:

Effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt.

Upp till 30 % mer energieffektiva än befintliga fartyg i flottan tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder. 

Samtliga fem fartyg levereras gas ready, vilket möjliggör konvertering till metanol- eller LNG-drift vid senare tillfälle.

De två längre fartygen förbereds för att anslutas till landström vid hamnuppehåll. Elanslutningen möjliggör också en konvertering till elhybrid/laddhybrid i framtiden.

Stena Lines skandinaviska arv syns tydligt på interiören och designen är ljus och luftig med flera stora panoramafönster.

Förutom de fem nybyggda fartygen av modellen E-Flexer, kommer även två befintliga fartyg i flottan, Stena Lagan och Stena Mersey, att förlängas 36 meter och modifieras med effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan. Totalt ökar det lastkapaciteten med 30 % och tillför totalt 75 hytter. De två fartygen beräknas vara åter i trafik i Stena Lines nätverk under 2021.

– Vi bygger vidare på vårt framgångsrika RoPax-koncept med en mix av frakt och passagerare. Genom en modernisering och standardisering av vår fartygsflotta säkrar vi en tillförlitlig operation kan på ett ännu bättre sätt stötta och växa tillsammans med våra kunder, säger Niclas Mårtensson.