Nyheter

Siri, kommer våra röster att vara värdefulla i framtiden?

Här ett inlägg från Carl-Henrik Hallström, regionchef Norden på Wipro om den utmaning alla företag står inför: under de kommande åren behöver man hitta olika sätt att använda digitala assistenter för att skapa mervärde. För en sak är nämligen säker: de är här för att stanna.

”Den kan styra din telefon, din teve – ja, kort sagt nästan alla apparater som finns därhemma. Till och med din kaffebryggare! Med hjälp av digitala assistenter som Siri, Google Assistant och Alexa är våra röster är på väg att bli universella fjärrkontroller för all vår elektronik. Digitala assistenter är ett fenomen som har blivit en trend och dyker upp i allt fler hem, samtidigt som de inte bara berör konsumenterna. Eftersom det är en marknad som växer kraftigt behöver också företagen ta de röststyrda assistenterna på allvar.

Forskningsföretaget Research and Markets uppskattar att den globala marknaden för samtal med digitala assistenter kommer att växa från 4,2 miljarder dollar 2019 till 15,7 miljarder 2024. Ett annat forskningsföretag, Juniper Research, uppskattar att antalet enheter med inbyggd digital assistent kommer att växa från strax över 2,5 miljarder 2018 till 8 miljarder 2023.

För företagen kommer det här att skapa nya möjligheter att svara på kundförfrågningar. Det kommer bland annat att bli enklare att automatisera kundkontakt och support med hjälp av så kallade dialogrobotar. Det blir också billigare och enklare att erbjuda support dygnet runt, eftersom det inte behövs någon fysisk person vid tangentbordet.

Din röst gör dig effektiv

Digitala assistenter kan dessutom vara en tillgång internt på företagen. En del företag låter redan digitala assistenter utföra olika praktiska, mindre uppgifter som att hjälpa de anställda att hålla reda på resebokningar och inbokade möten eller leta upp digitala rapporter och läsa dem högt.

De senaste årens uppdateringar har också gjort att assistenterna hela tiden blir bättre på att ge en mer personlig upplevelse, eftersom de kan höra skillnad på olika röster och kontinuerligt anpassa sökningar och resultat efter användaren.

Samtidigt blir säkerheten högre när det bara är den egna rösten som ger tillgång till kalender och e-post.

Tala dig till den perfekta SEO-rankingen

SEO är i dag ett mycket viktigt verktyg för den som vill bli framgångsrik. Att komma högt upp i sökningar kan vara värt tusentals, kanske miljontals dollar, särskilt för den som har lyckats pricka in rätt sökord.

Det är därför inte konstigt att SEO har prioriterats högt av många företag, men samtidigt har de flesta fokuserat helt på skrivna sökningar. Hela optimeringen görs alltså utifrån hur vi skriver in våra frågor, men muntliga sökningar är ofta längre och mer komplexa.

Om företagen inte vill bli mindre synliga online framöver kommer de att behöva anpassa sina webbplatser, så att dessa klarar både skrivna och muntliga sökningar.

Företagsvärlden står med andra ord inför en utmaning, där man under de kommande åren behöver hitta olika sätt att använda digitala assistenter för att skapa mervärde. En sak är nämligen säker: de är här för att stanna.”