Nyheter

Arbetet med nya Kalvholmsbron i Karlstad utgår helt från digitala ritningar

Bygget av nya Kalvholmsbron över Örsholmsälven i centrala Karlstad är något av ett pilotprojekt när det gäller projektering. Bron med alla dess tillhörande tekniska element är helt och hållet projekterad och ritad i 3D och ritningar i pappersformat är bannlysta på byggarbetsplatsen.  Där är det läsplattor som gäller.

– För tio år sedan var det på gång med digitala lösningar på husbyggarsidan, men på anläggningssidan har det inte hänt så mycket, trots att tekniken funnits, säger Stefan Prochazka, som är projektledare på Teknik- och fastighetsförvaltningen i Karlstad.

– Vi tyckte det var intressant att pröva nya moderna arbetsmetoder och visst möttes vi av en del förvåning och frågor kring detta i början. Det har gått bra, men självklart finns det saker i programvaran som behöver utvecklas. Inte minst har vår konstruktör WSP Sverige varit mycket intresserad, säger Stefan Prochazka.

Samlar erfarenheter

– Det är ganska nytt och rätt unikt för anläggningsbranschen att inte över huvud taget arbeta efter några inplastade ritningar utan att helt och hållet utgå från information i läsplattor, säger Fredrik Jansson, generalentreprenören Peabs projektchef.

– Det är BIM och IFC-filer som gäller. Vi samarbetar och återför erfarenheter till både programutvecklare och projektörer. Det är intressant att delta i en sådan förnyelse, säger Fredrik Jansson, som berömmer Karlstads kommun för modet att våga pröva nya metoder.

Den nya bron går över Örsholmsälven, ett av Klarälvens utlopp i Vänern. Den byggs för såväl biltrafik och tung trafik som för gång- och cykeltrafik och kommer att heta Kalvholmsbron. Den ska förenkla förbindelsen genom östra delen av Karlstad.

Det blir ytterst en bättre förbindelse mellan E18 och Hammaröleden. Bron blir en förlängning av Kalvholmsgatan och förbinder Sågverksgatan på Lamberget med Regnvindsgatan på Örsholmen. Sträckan mellan de båda gatorna är cirka 430 meter, varav bron utgör cirka 100 meter och får en bredd av 13,5 meter. Bygget påbörjades i juni förra året och i november i år ska bron vara klar.

Bro i stål och betong

Det är fråga om en samverkansbro i stål och betong i tre spann med en plattrambro i det östra landfästet. På två huvudbalkar i stål med ståltvärband gjuts en betongfarbana. Grundläggningen är relativt traditionell med betongstöd på båda sidor. Ute i älven finns en förhöjd grundläggning i form av stålrörspålar med betongbalk som brons stålbalkar vilar på. 400 kubikmeter betong går åt för farbanan och stålkonstruktionen väger cirka 130 ton.

– Enda överraskningen för oss och för kommunen har varit att det krävdes en omfattande saneringsschakt på ena sidan älven, säger Fredrik Jansson.

Kalvholmsbron ska ersätta Elverumsbron som ligger något uppströms. Den senare byggdes som en tillfällig arbetsbro i slutet av 1960-talet, men har fått vara kvar och har utnyttjats för biltrafik, men aldrig ansetts vara en bra bro. Nu ska den omvandlas till gång- och cykelbro och bedöms kunna fungera som sådan under lång tid.

FAKTA:

Nybyggnad av Kalvholmsbron som ersätter Elverumsbron i Karlstad

Byggherre: Karlstads kommun

Generalentreprenör: Peab Anläggning AB

Kostnad: 55 MSEK

Byggtid: Juni 2019 – november 2020

 

På bilden: Fredrik Eriksson är en av Peabs anläggare på den nya bron i Karlstad

Foto: Fredrik Jansson