Nyheter

Tågföretagen: ”Tyst tysk diplomati?”

Facebook
LinkedIn
Twitter

”I augusti lämnade Mattias Landgren rollen som statssekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth. Tågföretagen tackar Mattias för ett gott, och emellanåt intensivt, samarbete.

Vi ser nu fram emot att fortsätta i samma anda med infrastrukturministerns nya statssekreterare Malin Cederfeldt Östberg. I veckan hade vi ett första möte med Malin och hennes närmaste medarbetare på järnvägsområdet. Vi lyfte bland annat järnvägens konkurrenskraft i spåren av coronakrisen, i synnerhet de långsiktiga utmaningarna bullerreglering inom EU och ERTMS-utrullningen.

I veckan hade vi också möte med infrastrukturministern inom ramen för det Nationella godstransportrådet. Det var viktiga diskussioner om läget i spåren av coronapandemins påverkan på logistikkedjor och kompetensförsörjning. Vi tror på ministern när han nu säger att det ska bli verkstad i utvecklingen av transportsektorn exempelvis med färdplanen för överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart som Trafikverket presenterade i slutet av maj.

De tyska och schweiziska bullerregleringarna är fortfarande orosmoln, med risk för stopp i godstransporterna redan i december 2020. Samtidigt är det ett hot mot kapaciteten i det svenska järnvägssystemet. I mitten av september inväntas svar från Tyskland på EU-kommissionens brev, som inledde talan mot Tyskland om överträdelse av EU-rätten. Kommissionen stödjer Tågföretagens bedömning att den tyska lagstiftningen, som förbjuder godsvagnar med gjutjärnsbromsar, strider mot EU-rätten. I syfte att bidra med information och lösningsförslag hade vi därför ett möte med den tyska ambassadören i Stockholm, där vi pekade på ekonomiska risker även för Tyskland samt den uppenbara risken för trängsel i biltrafiken om resultatet blir att transporter lämnar järnvägen till förmån för vägtransporter. Vi ser fram emot en fortsatt lösningsorienterad dialog, men tiden är knapp.”

Tågföretagen/Almega