Nyheter

El-lastbilar i skytteltrafik

– Hållbarhet är utgångspunkten för allt vi gör och de nya transporterna är ett viktigt steg i att visa att nya, innovativa lösningar faktiskt går att genomföra. Att gå över till eltransporter minskar vårt klimatavtryck med 87 procent på de här sträckorna, säger Simon Broadbent, Supply Chain Director på Oatly.

Trafiken kommer att pågå dygnet runt mellan Oatlys fabrik och lager i städerna Helsingborg, Landskrona och småländska Tingsryd. Parallellt tittar de på att utveckla samarbetet på andra sträckor, både i Europa och USA.

– Det finns en myt om att el-lastbilar inte klarar tunga vikter. Får bara el-lastbilar stöd av intelligent mjukvara, är tunga laster och långa sträckor fullt möjligt redan idag, säger Robert Falck, vd Einride.

Teknikplattform gör el lönsam

Tekniken i elmotorer och batterier är inget nytt. Utmaningen för el-skytteln har istället varit att samordna el-transporterna med en teknisk plattform för att bli effektiva och lönsamma.

– Vår plattform kommer att koordinera alla detaljer i transporten i realtid. Det är bara då som el-lastbilarna kan konkurrera med diesel. Vi mäter minut för minut allt från bil, chaufförer, pallar, lastplatser, vägval och laddningsställen. Mjukvaran är en vattendelare. Bara så kan el-lastbilar bli smarta och lönsamma på riktigt, säger Robert Falck.

Laddstationer nyckelfråga

För att ladda batterierna vid exakt rätt tidpunkt, vilket gör batterierna mer hållbara och klimatvänliga, har Oatly investerat i flera egna laddningsstationer. Stationerna är nu klara på två av tre lastplatser. Eftersom laddstationen i Tingsryd är försenad kommer el-lastbilarna att stanna i Markaryd och ladda vid en publik laddstation.

– Oatly vill ligga i framkant i hållbarhet i alla delar av företaget för att minska våra koldioxidutsläpp, även i logistik. Vi har länge utmanat normer inom livsmedel och gör det nu också på vägarna, säger Simon Broadbent.

Flera olika leverantörer

Einride står för plattform som samordnar och planerar hela logistikkedjan. Chaufförerna i lastbilarna kommer från ett av Skånes största åkerier Eriksson i Tomelilla. Elmotorerna är byggda av Emoss i Holland. Lastbilarna är från DAF i England.