Nyheter

Kör bilen på matfett, slaktavfall och gammalt fiskrens

Varje år skapar matindustrin över hela världen tonvis av restavfall i form av använd matolja, köttrester, fiskrens och fetter. Istället för att låta de här resurserna gå till spillo förädlar Neste dem till fordonsbränslet Neste MY Förnybar Diesel, en syntetisk kopia och ett förnybart alternativ till fossil diesel.

Vill du göra din dieselbil till ett miljöfordon? Det är faktiskt möjligt, genom att köra på en blandning av använd matfett, slaktavfall och gammalt fiskrens.

– På så sätt bidrar bränslet inte till någon ny koldioxid i atmosfären, säger Per Emanuelson, Head of Branded Sales på Neste.

Och miljöfördelarna blir stora med bränslet, som i folkmun kallas HVO100:

– Eftersom råvarorna till Neste MY redan existerar så släpps inte några nya koldioxid ut i atmosfären, till skillnad från när man framställer diesel av fossil olja, berättar Per Emanuelson.

Den syntetiska kopian av fossil diesel, som tillverkats av förnybara råvaror och restprodukter, möjliggör en CO2-reduktion upp till 90 procent.

Neste MY Förnybar Diesel är fritt från svavel och aromater och brinner mer effektivt än fossil diesel, vilket minskar utsläpp av skadliga partiklar. Det innebär en positiv påverkan på närmiljön direkt.

Och det bästa av allt: Neste MY Förnybar Diesel fungerar garanterat i vilket dieselfordon som helst.

– Från en tankning till en annan kan vem som helst med en dieselbil göra om den till ett miljöfordon. Omställningen är snabb och enkel för de allra flesta. Men om du fortfarande har en nybilsgaranti så bör du kolla upp ifall tillverkaren har godkänt HVO100 som bränsle till bilen. För om det uppstår något fel som kan kopplas till bränslet så gäller inte nybilsgarantin. Det är väldigt ovanligt, men för säkerhets skull bör man konsultera sin biltillverkare i frågan.

Klimatfördelarna kommer inte bara från själva bränslet, utan från det faktum att privatpersoner inte behöver investera i dyra miljöfordon där den resurskrävande framställningen är en miljöpåverkan i sig.

– Vi måste ta vara på de fordon som redan finns. Att skrota dieselbilar som fungerar utmärkt vore en tragedi för miljön och jordens resurser. Dessutom finns redan infrastrukturen för flytande bränslen på plats. Det leder till en enorm resurseffektivitet. Allt du behöver tänka på är att lägga om ditt köpmönster och välja förnybar diesel istället för det fossila bränslet säger Per.