Nyheter

Världens första fullt automatiserade och förarlösa parkering

I framtiden kommer parkeringen av bilar styras genom ett kommando från en smartphone. Bosch, Mercedes-Benz och Apcoa arbetar för att snart kunna tillhandahålla en förarlös och helt och hållet automatiserad parkering på Stuttgarts flygplats i Tyskland.

Det automatiserade parkeringsverktyget (AVP), utvecklat av Bosch och Mercedes-Benz, behöver därför först och främst färdigställas och testas för kommersiell drift.

Den nya Mercedes-Benz S-klass är redan nu utrustad för att rymma verktyget, och är därmed världens första fordon som besitter den teknik som krävs för framtidens automatiserade parkeringsplats. P6-garaget på Stuttgarts flygplats kommer att fungera som pilotplats för den automatiserade parkeringstjänst som Bosch har tagit fram. Här testas hur väl tekniken på S-klass interagerar med såväl den intelligenta infrastrukturen från Bosch som den digitala plattformen APCOA FLOW, som kommer göra parkeringsprocessen helt biljett- och kontaktfri. Syftet med att provköra funktionen på Stuttgarts flygplats, är att säkerställa att interaktionerna mellan bil, infrastruktur, teknik och operatör fungerar sömlöst.

– Bosch, Mercedes-Benz, Apcoa och Stuttgards flygplats vill jobba tillsammans för att möjliggöra helt och hållet automatiserad parkering, säger Christoph Hartung, medlem i koncernledningen och ansvarig för Connected Mobility Solutions på Bosch. 

Intelligent infrastruktur och digitala plattformar

Pilotprojektet i parkeringsgaraget på Stuttgards flygplats blir också premiärplatsen för användningen av Bosch nya videokameror, som bland annat kan identifiera lediga parkeringsplatser, övervaka körgången samt upptäcka hinder och personer i gången. Hittills har enbart lidarsensorer använts i detta ändamål. I parkeringshuset kommer det även finnas ett kontrollcenter som beräknar rutten fordonet behöver ta för att ta sig till den lediga parkeringsplatsen.

Tack vare den information som kamerorna samlar och delar är det också möjligt för bilarna att köra själva runt parkeringsgaraget – även på smalare ramper, vilket möjliggör förflyttning mellan olika våningar. Den utvecklade tekniken omvandlar informationen från infrastrukturen till tydliga förarmanöver. Om kamerorna till exempel upptäcker ett oväntat hinder, utför fordonet ett säkert nödstopp som följd.

Fler fordon, fler parkeringshus

Genom smidig avhämtning och insamling av fordon sparas tid, samtidigt som långa promenader till bilen och många människor i parkeringshuset kan undvikas. När parkeringshus är utrustade med rätt infrastruktur, och nationella lagar tillåter AVP-teknik, kommer parkerande kunder kunna njuta av helt förarlösa parkeringstjänster. Bosch och Mercedes-Benz banar väg för detta med världens första infrastrukturlösning för AVP enligt “SAE Level 4”,  som möjliggör automatiserad parkering i trafikerade parkeringshus.

Enhetliga standarder och gränssnitt säkerställer smidig kommunikation mellan fordon och infrastrukturteknik. Bosch hoppas på att kunna utrusta ännu fler garage  och parkeringshus med infrastrukturstekniken från AVP.  Apcoa har också, som Europas största aktör för parkeringsgarage, ett strategiskt intresse i att kunna erbjuda innovativa premium-tjänster, som AVP, i fler av sina parkeringshus.

Företaget hanterar idag cirka 1.5 miljoner enskilda parkeringsplatser, på över 9,500 destinationer, i 13 europeiska länder. Genom att öka tillgängligheten av förarlösa och automatiserade parkeringstjänster skulle samma yta som används idag kunna nyttjas av 20 procent fler fordon. Förarlös parkering passar dessutom särskilt bra för trånga, avlägsna och mindre attraktiva parkeringsplatser som många hade undvikit att parkera på i vanliga fall.