Nyheter

Camfils luftfiltreringsteknologi anpassas för flygplan och flygindustrin

Under förra veckan offentliggjorde Camfil och CTT Systems AB en avsiktsförklaring (MOU) om att inleda ett partnerskap där man siktar på att anpassa Camfils luftfiltreringsteknologi för flygplan och flygindustrin, primärt med syfte att integrera denna i CTT:s luftfuktare.

Camfil är en ledande tillverkare av renluftslösningar i premiumsegmentet medan CTT är en ledande leverantör av produkter som reglerar och styr luftfuktigheten i flygplan. Nu vill man tillsammans integrera ozon- och VOC-filtrering i luftfuktare för cockpit, crew rest och kabinen.

Samarbetets inriktning går ut på att undersöka innovativa luftfilterapplikationer som förbättrar luftkvaliteten i flygplanskabinen – detta med hjälp av Camfils expertis och teknikledande position inom luftrening tillsammans med CTT:s kunnande och ställning i flygindustrin. CTT siktar i första hand på att integrera luftrening i sina luftfuktare för att ytterligare förbättra luftkvaliteten för piloter, kabinbesättning och passagerare.

På detta sätt kompletterar CTT befintliga lösningar för att rena luften ombord, utan att påföra ytterligare service eller underhåll för flygbolagen. Det inledande målet är att reducera ozon och/eller flyktiga organiska ämnen (VOC).

Genom att integrera filterteknologi i luftfuktarens utbytesdel, med samma utbytesintervall på filter och fuktdyna, kan flygbolagen smidigt byta ut den integrerade modulen. CTT har en stor installerad bas av luftfuktare i cockpit, besättningens viloutrymmen (crew rest), främst på Boeing 787 och Airbus A350. Den nya premium-produkten med integrerat filter kommer vara helt utbytesbar och kompatibel med CTT:s nuvarande utbytesprodukter.

– Vi ser fram emot att samarbeta med CTT för att utveckla filter som kan öka värdet för CTT:s kunder och ytterligare förbättra luftkvaliteten i flygplan. Vi kommer att ha ett nära samarbete med CTT för att ta fram skräddarsydda filter för flygplanstillämpningar med specifik filtrering med högprestanda och lågt tryckfall, säger Mark Simmons VD på Camfil.

– Denna premiumprodukt med filterfunktion utvecklas för våra luftfuktare i cockpit, besättningens vilomoduler och passagerarkabinen på Boeing 777X och Airbus A350 samt crew rest på Boeing 787, och förbättra luftkvalitén utan extra service eller underhåll. Flygbolag ska inledningsvis kunna välja ozon och VOC avskiljning, säger Torbjörn Johansson VD på CTT.

Luften ombord kan vara torrare än någon annanstans på jorden

Utan ett effektivt luftfuktningssystem är luften i ett flygplan torrare än någon annanstans på jorden – under 5 % relativ luftfuktighet (RH). Med luftfuktare i cockpit, vilomoduler och passagerarkabinen får man en signifikant höjning av fuktigheten, upp till nivåer strax över 20 % RH, som därmed möter krav på komfort och välbefinnande.

Det här gynnar passagerare och besättning vid långdistansflygningar som får färre problem med torr luft (som till exempel torr hy, torra ögon, irriterade luftvägar, trötthet, allmän uttorkning, jetlag och risk för spridning av virussjukdomar). Passagerare och besättning får ett förbättrat välmående samt bättre sömn. Luftfuktarna bygger på så kallad evaporativ luftfuktning som effektivt hindrar spridning av bakterier.