Nyheter

Näringslivet välkomnar digitala Branschdagar

Företagens positiva inställning till det digitala eventformatet är ett resultat av en framgångsrik och snabbfotad digital omställning hos utbildningsanordnaren Nackademin. Det visar resultatet från Branschdagarna, där över 70% av företagen välkomnar det digitala formatet i lika stor utsträckning som det fysiska.

Den 14-15 oktober anordnade utbildningsföretaget Nackademin sitt återkommande event Branschdagarna, som matchar studenter med företag från näringslivet inom bygg, el och energi samt IT. Eventet hölls första gången digitalt i år och bestod av en livesändning ledd av Nackademins VD, Astrid Westfeldt Corneman och affärsutvecklingschef Jens Grönlund.

Livesändningen bestod av föreläsningar och intervjuer med representanter från branschen samt diskussioner med tidigare studenter om livet efter examen. Nuvarande studenter hade möjlighet att livechatta med moderatorerna och ställa frågor till de medverkande representanterna. Parallellt med den pågående livesändningen möttes studenter och företag i digitala montrar för att diskutera LIA-praktik, förväntningar på yrkesroller och branschen i helhet.

Fler än 1000 studenter deltog och mer än 70 företag medverkade under de två dagarna. Över 70% av företagen uppger att de lika gärna deltar på digitala event som fysiska event, en tydlig indikation på att näringslivet öppnar upp för alternativa lösningar för att bibehålla dialogen med studenterna.

– Behovet bland företag och studenter att mötas och nätverka är större än någonsin när yrkeshögskolan nu byggs ut. Som utbildningsanordnare måste vi snabbt kunna hitta nya vägar för att tillgodose behoven när det fysiska mötet inte är möjligt. Vi ser därför en otrolig potential i det digitala eventformatet och ser fram emot att fortsatt utforska möjligheterna inom detta, säger Jens Grönlund, affärsutvecklingschef Nackademin.

Flera lyckade digitala event

Nackademin har sedan coronautbrottet i våras ställt om flera event och seminarier till ett digitalt format. I september genomfördes Branschdagarna inom kommunikation, och i april anordnades ett digitalt Öppet Hus som resulterade i besöksrekord med över 1000 unika besökare. Nu är förhoppningarna höga inför höstens upplaga som är planerad att ske den 16 november.

Här finns mer information om Nackademins Branschdagar.
Här finns mer information om Nackademins Öppet Hus, 16 november.