Nyheter

Nya Svinesundsbron får tidig renovering: Kraftiga rostangrepp på brons ståldelar

Trots att nya Svinesundsbron endast är 15 år gammal har den fått kraftiga rostangrepp på brons ståldelar. Stålbalksbron hänger i en båge av betong och även den har fått skador. Under fyra somrar renoveras nu brons slitna delar.

– Det är egentligen alldeles för tidigt för en renovering. En så pass ny bro ska hålla betydligt längre. Vi vet inte vad det beror på. Tre teorier kan vara möjliga, att stålet inte var tillräckligt rengjort när det målades, att tidsbrist gjorde att det målades i fel väder eller att skadorna har uppstått på grund av snöröjning, säger Abbi Tehyrell som är projektledare på Trafikverket.

Renoveringen av Nya Svinesundsbron sker sommartid under fyra år och projektet är nu halvvägs. Kantbalkar, räckesfötter och de hängare där linorna som bär upp bron är fästa blästras och bättringsmålas. På mittenbågen repareras sprickor i betongen.

Bron har fyra kantbalkar och en av dessa renoveras varje år. Balken blästras på ovansidan och 30 centimeter ner på kanten. Det är den del av balken som är mest utsatt för salt och smuts och de skador som orsakas vid snöplogning. När ytan har blästrats målas den.

Innovativ arbetsställning

För att komma åt monteras broräcket bort och i räckets fästen monteras en arbetsställning som hänger ner på sidan av balken. Ställningen har tagits fram av Midroc Ställningar och testas för första gången på Nya Svinesundsbron.

– Att vi kan använda broräckets infästningar för att sätta fast arbetsställningen gör att vi slipper ha motvikter på farbanan för att hindra ställningen att falla över kanten. Det har fungerat utmärkt och vi spar mycket plats och tid, konstaterar Thomas Johansson som är affärsområdeschef på Midroc Alucrom.

För att komma åt balken och farbaneplåten fräses asfalten bort en meter in i farbanan. Sedan blästras och målas balken varefter en matta läggs om lott med den gamla mattan under farbanan. Ovanpå mattan läggs cirka fem centimeter ny asfalt. Slutligen monteras ställningen ner och räcket sätts tillbaks.

Under arbetet är ställningen helt inklädd och allt material tas om hand. Blästringssanden sugs upp och läggs i säckar som körs till deponi. Vattnet filtreras via en markduk på ställningen.

Bättringsmålning

I renoveringen ingår även att göra bättringsmålning på brons undersida. Här används en underbrolift. Det är en stor kran monterad på en lastbil. Kranarmen går ner under bron och på den sitter en arbetsplattform. Kranen körs fram och tillbaks längs bron så att personalen på plattformen kan hitta alla svaga punkter. Dessa slipas och bättringsmålas.

Bågen som bär upp stålbron har fått en del betongskador som lagas med hjälp av repteknik. Arbetarna hänger ner från bågen och åtgärdar skadorna. Är det mindre skador tvättas ytan och skadan spacklas med betonglagningsprodukter. Är det större skador bilas lösa delar bort och

området tvättas för att få bort smuts och salter så att de inte tränger in i armeringen. Om det behövs rostskyddsbehandlas armeringen innan lagningsbruket läggs på.

Impregnering

Den del av bågen som är närmast körbanan ytbehandlas med impregnering.

– Det är sex meter under och sex meter över körbanan, där stänk och sprut från trafiken påverkar betongen. Där vill Trafikverket ha ett extra skydd. Vi högtryckstvättar för att få en ren yta, väntar till det har torkat och hydrofoberar betongen så att den suger åt sig impregneringen, berättar Greger Andersson på Proaccess AB, som utför lagningen av betongskadorna på bågen.

Under byggtiden måste två filer i varje riktning vara öppna för trafik vilket krävt en hel del planering. En extra krydda i det arbetet är att bron går mellan Sverige och Norge. Bron förvaltas av svenska Trafikverket men kostnaden delas lika mellan länderna.

– Det gör att vi har två länders regelverk samt tull, polis och räddningstjänst att ta hänsyn till. Dessutom hållbarhet, kvalitet och praktiska lösningar. Vi har verkligen fått tänka till för att allt ska fungera. Vi planerade i tre år innan arbetet satte igång, säger Abbi Tehyrell.

FAKTA:’

Tidplan: maj 2019–december 2022

Byggherre: Trafikverket Region Väst

Generalentreprenör: Alucrom AB

Kostnad: 72 Mkr