Nyheter

KO inleder rättsliga åtgärder mot SAS

– Jag kan bara beklaga det att vi och andra på detta sätt har drabbats av den här pandemin, och vill bara försäkra alla de kunder som fortsatt väntar att SAS kommer göra allt vi kan för att betala tillbaks de här pengarna så fort som möjligt. Alla de kunder som har återbetalningskrav kommer få sina pengar, tyvärr mäktar vi helt enkelt inte med att möta det här sjudagars-kravet för närvarande, säger SAS presschef Freja Annamatz till Sveriges Radio Ekot.

KO – Konsumentombudsmannen beslutade idag om rättsliga åtgärder mot flygbolaget SAS för hanteringen av återbetalningarna för inställda flyg under pandemin.

Enligt konsumentreglerna ska resenärer inte behöva vänta mer än sju dagar på återbetalning för inställda flyg.

Under pandemin har många resenärer fått vänta betydligt längre än så. Och det här kan SAS få betala dyrt för, genom Konsumentombudsmannens beslut. Juristen Gunnar Wikström leder processen mot SAS.