Nyheter

Utrullningen av signalsystemet på Södra stambanan skjuts upp

Utrullningen skjuts upp till 2025/26. Det ger andrum för investeringen i ombordutrustning och det ökar möjligheten för tågoperatörerna att anpassa installationerna till uppgraderade specifikationer och erfarenheter från andra upphandlingar och länder.

Nya utrullningsplaner ska finnas på plats från årsskiftet eller i början av 2021, måldatum är fortfarande 2030.

Tågföretagen fortsätter att arbeta för en statlig medfinansiering av ERTMS-ombordutrustning. Det finns stora samhällsvärden, inklusive kapacitetsvolymer både för person- och godstrafiken, att vinna på en optimerad utrullning av ERTMS. Kopplingen till bromsprocenttabeller och det stora inflödet i Sverige av kompositbromsade vagnar ger ytterligare argument för ett statligt stöd i linje med vad flertalet jämförbara länder redan beslutat.

Inriktningen för kommande uppdatering av den nationella infrastrukturplanen klarnar nu:

Den 30 oktober kom Trafikverkets inriktningsrapport. Analysen av klimateffekterna av infrastruktursatsningar haltar dock betänkligt i underlag framtagna av Trafikverket och andra myndigheter. När nu gällande nationell plan som avser perioden 2018–2029 presenterades var bedömningen att planförslagen sammantaget skulle minska utsläppen från trafiken med drygt 1 procent.

Bara överflyttningen av godstrafik till järnväg bedömdes då minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken med minst 0,7 procent, eftersom lastbilstrafiken skulle minska med 4 procent. Analyser från andra myndigheter – exempelvis Trafikanalys En breddad ekobonus – lyfter att förutsättningarna för järnvägen att bidra till att uppnå klimatmålen är betydligt starkare.

I sitt inriktningsunderlag har Trafikverket uppdaterat bedömningen och järnvägsinvesteringarna i planen beräknas totalt minska transportsektorns klimatutsläpp med endast 0,1 procent.