Nyheter

Tågföretagen: ”Hälften av resenärerna – alla kostnader kvar”

Här kommer en lägesbild från Bransch- och arbetsgivarförbundet Tågföretagen om situationen för branschen:

”Viruskampen växlar upp i region efter region. Det är glädjande att samhället nu verkligen kraftsamlar och följer råd och riktlinjer för att begränsa den skenande smittspridningen.

För järnvägens persontrafik ledde dock de nya riktlinjerna omedelbart till fler avbokningar.

Resandet minskade med närmare 50 procent under vecka 43–45.

Vi kan även se ett ändrat beteende hos resenärerna som avvaktar med både bokningar och avbokningar till dagen före avgång. Till detta ser vi också ökade sjuktal i branschen kopplat till de nya karantänsreglerna för familjemedlemmar och fortsatt stor försiktighet vid minsta symptom.

Detta händer alltså i vår bransch som – sedan pandemins inträde – tappat nära häften av resandeunderlaget men där kostnadssidan fortsatt är lika stor. Järnvägsföretagen möter nya utmaningar varje dag och planeringshorisonten är på dagsbasis.

Frågan är hur länge vi kommer att klara av att fortsatta leverera på det sätt som förväntas av samhället, utan lättnader exempelvis i form av sänkta banavgifter, vilket numera stöds av EU-lagstiftning.

Vi har idag fyllt på nyhetsbrevet med medielänkar från senare tid där exempelvis nya stambanor åter väckt politiskt intresse. Bakgrunden är att Trafikverkets preliminära underlag avseende utbyggnadsalternativ för nya stambanor pekat ut externa stationslägen som det enda sättet att klara ett tillyxat tak på 205 miljarder för utbyggnaden.

Vi kryddar med ett par artiklar som speglar att utgången av det amerikanska presidentvalet kan leda till en renässans för järnvägen. Den kommande administrationen under ledning av ”Amtrak Joe”, som dagpendlat mellan Wilmington och Washington i sedan 1970-talet, har ett ambitiöst program för utveckling av USA:s järnvägssystem.”