Nyheter

JCB ställer om till alternativ drift av anläggningsmaskiner

Den brittiska maskintillverkaren lanserar nu en minigrävare med hytt, en teleskoplastare och två dumprar, alla med helelektrisk drift. Till dessa finns även lösningar för laddning där tillgång på el saknas.

– Tiderna förändras och vi måste svara snabbt på klimatförändringarna och förbättra luftkvaliteten. JCB vill göra sin del i det arbetet genom att förse marknaden med dels elektriska maskiner, dels med dieselmotorer som är så rena som möjligt, sa JCB:s chef för innovation Tim Burnhope när företagets nya elektriska maskiner presenterades på en digital presskonferens.

JCB 525-60E är företagets första helelektriska kompakta teleskoplastare. Den har samma prestanda som den konventionella dieselmodellen och har två elektriska motorer – en till drivlinan och en till hydrauliken.

Energi återvinns

Maskinen har permanent fyrhjulsdrift genom en fördelningsväxellåda som driver kraften från drivmotorn på 17 kilowatt till styr- och drivaxlar. När maskinen bromsas tas energin till vara och laddar batteriet.

Hydraulmotorn på 22 kilowatt har ett maxflöde på 80 liter per minut. När bommen sänks tas energin till vara av hydrauliksystemet, vilket minskar effektbehovet och förlänger drifttiden.

JCB 525-60E har ett litiumjon-batteri på 96 volt som enligt JCB klarar normal användning under en arbetsdag. Laddningstiden är åtta timmar med standarduttag och vid snabbladdning 60–120 minuter, beroende på laddarens kapacitet. Teleskoplastaren maximala lyftkapacitet är 2,5 ton, med en maxlast på två ton vid full arbetshöjd på sex meter.

Minigrävare med hytt

JCB lanserade 2018 sin helt elektriska 1,9-tons minigrävare 19C-1E. Nu har den uppdaterats och bland annat fått hytt.

– I kalla och våta klimat, som Skandinavien, behöver maskinerna ha hytt med värme. På en elektrisk maskin är det viktigt att uppvärmningen inte tar kraft från övriga funktioner. 19C-1E har fyra lithiumjon-batterier, där 50 procent av kapaciteten i ett batteri går till uppvärmning och 3,5 batteri används för maskinens drift, säger utvecklingsingenjör Andy Whyman.

Enligt JCB klarar 19C-1E en hel dags jobb på en laddning. Tiden för laddning är fem timmar med 230 volt och 2,5 timme med trefas 415 volt.

JCB presenterade även två helelektriska dumprar. HTD-5 är en bandgående minidumper som lastar 500 kilo. Operatören går antingen bakom dumpern eller står på en plattform. Hjuldumpern 1 TE är ramstyrd, har dumperkorg i stål och är högtippande för att möjliggöra lastning i containrar.

Laddare och power packs

För att underlätta laddning av maskinerna har JCB utvecklat en extern snabbladdare som passar till alla maskiner i företagets E-Techserie. Den är ett komplement till maskinernas inbyggda laddare.

Den kräver 415 volts elförsörjning med standard trefas och kan användas antingen för att få snabbare laddning efter arbetsdagens slut eller för extraladdning när maskinen inte används.

På arbetsplatser där det saknas tillgång till el eller där backup behövs har JCB även tagit fram så kallade power packs för laddning av elmaskinerna. Dom består av antingen fyra eller åtta litiumjon-batterier och är monterade på staplingsbara ramar med gaffelfickor för enkel hantering och transport. Power packen kan antingen laddas där el finns och köras ut till arbetsplatsen eller laddas på plats med en generator.