Nyheter

Chargepoint avslöjar fem myter om elfordon

Trots den uppåtgående trend som emobiliteten globalt upplever idag, finns det fortfarande många myter kring elfordon och dess laddningsmöjligheter. Laddföretaget ChargePoints VP för Europa, André ten Bloemendal, avslöjar här fem av de vanligaste myterna eller missuppfattningarna om laddning och elbilar.

Myt # 1: Elfordon har inte tillräcklig räckvidd

Sanning: Denna vanliga myt var inte ens sann under de första åren med elbilar, så det är märkligt att den fortfarande lever kvar än idag. 2011 var den genomsnittliga räckvidden för en elbil ca 12 mil. År 2018 hade den ökat till ca 20 mil. Idag kan elbilar vanligtvis köra sträckor på ca 48 mil eller mer – på en enda laddning. Dessutom laddar idag de flesta upp sina elbilar hemma eller på jobbet, vilket säkerställer att bilarna så gott som alltid är fulladdade och redo att startas med god kapacitet. Betänk samtidigt att det genomsnittliga antalet körda mil i Sverige per personbil och dag är drygt 3,2 mil, vilket är den lägsta siffran sedan mätningarna började 1999.

MYT # 2: Elbilar kostar för mycket

Sanning: Även om inköpspriset för en elbil historiskt sett har varit högre än för motsvarande bil med förbränningsmotor, är det långt ifrån hela sanningen. I detta påstående ignoreras de generösa statliga och lokala bidragen och rabatterna för elbilar, samt att de har betydligt lägre bränsle- och underhållskostnader. En färsk AAA-studie bland amerikanska elbilsägare fann att under en femårsperiod med ca 9 300 körda mil, så var den årliga kostnaden för en elbil endast något dyrare än för en traditionell bil. Med tanke på elbilsmarknadens snabba utveckling och de många olika elbilsmodellerna som redan finns idag, så är chansen stor att det redan finns – eller i alla fall inom kort kommer att finnas – ett prisvärt alternativ för de flesta förare.

 MYT # 3: Det finns inte tillräckligt många laddstationer

Sanning: Den här myten är baserad på förlegade idéer om tankning. Att ladda en elbil är mycket mer som att ladda en mobiltelefon, än att fylla en bil med bensin. Faktum är att de flesta elbilsförare laddar upp sina bilar där de tillbringar större delen av sin tid – på jobbet eller hemma. Med tanke på att den genomsnittliga bilen idag står stilla 90 % av tiden, så är glömska egentligen den enda ursäkten för att bilen är oladdad. Faktum är att det idag finns över 10 000 publika laddpunkter i Sverige och regeringen satsar stora summor på att snabbt bygga ut laddinfrastrukturen. Från årsskiftet införs till exempel “Det gröna avdraget”, som inkluderar ett nytt avdrag för installation av laddstolpar, där staten står för hälften av kostnaden.

MYT # 4: Elbilar fungerar sämre i kallt väder

Sanning: Elbilarnas prestanda försämras i sig själv inte i kallt väder. Med det omedelbara vridmomentet till antispinnsystemet, kommer en elbil vanligtvis att överträffa en traditionell bil, oavsett årstid. Vad folk egentligen pratar om är litiumjonbatteriet, som kräver mer energi för att värma upp kupén vid extrem kyla, på bekostnad av kortare räckvidd (ca 19 %). Det är även sant att elbilsbatterier laddas långsammare vid kalla temperaturer. Men som med alla nya enheter lär sig elbilsförarna snabbt att kompensera för detta genom att använda förinställda värmesystem för att värma upp fordonet medan det laddas, köra ansvarsfullt (som man förstås ändå bör göra) och hålla koll på däcktrycket, vilket kan bidra till att återhämta så mycket som 13% av den förlorade räckvidden.

Myt # 5: Elbilar är inte ”gröna” eftersom elen mestadels kommer från icke förnybara energikällor

Sanning: Detta har varit belackarnas favoritpåstående ända sedan elbilens första dagar. Naturligtvis bortser denna typ av resonemang från det faktum att det är bättre att göra något positivt för miljön än att inte göra någonting alls, samt att fler elbilar på våra gator betyder mindre koldioxid i atmosfären och totalt sett mindre föroreningar. Nu är detta inte ens tekniskt sant heller. Enligt National Grid markerade 2019 året då det inte längre finns någon återvändo för fossila bränslen. Idag kommer faktiskt mer energi från koldioxidfria källor än någonsin, sedan den industriella revolutionens början.