Nyheter

Allison Transmission uppmanar Fleet Managers att se över sina serviceintervaller

Avfallshanteringsföretaget Biffas brittiska flotta sparar £200,000 per år i servicekostnader för transmissioner med Allison Transmissions hjälp.

Biffa, Storbritanniens ledande hållbara avfallshanteringsverksamhet, uppnår besparingar på £200,000 per år på servicekostnader för transmissioner på sina lastbilar. Detta som ett resultat av ett råd från Allison Transmission. Biffas erfarenhet visar hur andra Fleet Managers också skulle kunna göra betydande besparingar genom att konsultera Allison om frekvensen för byte av transmissionsolja och filter.

Serviceintervaller för transmissioner är oftast baserade på Fleet Managerns långsiktiga vanor, historiska förebyggande underhållsscheman eller standardrekommendationer från lastbils-OEM eller karossbyggare.

När Allison granskade Biffas scheman för 1150 stycken Allison-utrustade Dennis Eagle Elite och Mercedes Benz Econic lastbilar i Storbritannien, såg man att serviceintervallerna kunde förlängas utan att försämra transmissionsprestandan, effektiviteten eller hållbarheten.

Biffa hade tidigare följt rekommendationen att förnya transmissionsoljan och filtren på deras Dennis Eagle lastbilar, som driver kommunala tjänster som avfallshämtning, var 12:e månad, 600:e timme eller 15 000:e kilometer – vilket som än kom först. Nu har dessa intervaller förlängts till 26 månader, 3000 timmar eller 120 000 kilometer med det fortsatta användandet av Allison TES 295® godkända smörjmedel som är helt syntetiska samt konstruerade och testade för att ge överlägsen prestanda.

Förutom att göra betydande besparingar på årliga olje- och filterkostnader, sparar de förändrade serviceintervallen Biffa 3600 timmar i arbetstid och driftstopp per år. Oljekonsumtion och avfall har även minskat med 33,500 liter per år – ett positivt bidrag till Biffas 10-åriga hållbarhetsstrategi ”Resourceful, Responsible”.

– Liksom många flottor definieras våra serviceintervaller någorlunda av hur vi alltid har gjort det, i syfte att säkerställa att våra fordon är väl underhållna och kan leverera effektiv och lång service, sa Steve Lea, Fleet Commercial Manager på Biffa Municipal Ltd. Vi var medvetna om att det har hänt att man servat för mycket, men efter att ha hört rekommendationerna från det brittiska teamet på Allison, blev vi mycket förvånade över de enorma besparingarna på £200,000 per år som kan uppnås genom att implementera olika metoder. Vi har gått från att serva några av våra tvåskiftsarbetande sopbilar två gånger per år till bara tre gånger under deras tioåriga liv.

– Biffas stora besparingar visar vad som är möjligt om man granskar servicescheman för transmissioner, sa Nathan Wilson, Account and Market Development Manager hos Allison Transmission, UK & ROI. Samtal mellan Allison och Biffa har också resulterat i att Biffa aktiverat Allisons prognostiska möjligheter på fler av sina lastbilar för att ytterligare hjälpa till med övervakning och maximering av transmissionsolja och filterlivslängd. Vi uppmuntrar operatörer att ha en direkt dialog med oss om hälsan, prestandan och effektiviteten i deras Allison transmissioner.

För att optimera scheman för transmissioner rekommenderas lastbilsförare att använda Allison TES 295®-godkända vätskor. Förutom att förlänga avloppsintervallen erbjuder TES 295® termiska och viskositetsfördelar jämfört med konventionella petroleumbaserade vätskor och andra syntetiska vätskor för optimal transmissionsprestanda och skydd.