Nyheter

ABB: ”Utbyggnaden av laddinfrastruktur behöver påskyndas för att klara omställningen”

För att kunna ställa om transportsektorn och nå klimatmålen behöver laddinfrastrukturen byggas ut snabbare. Enligt beräkningar behöver det om tio år finnas 250 000 laddpunkter i Sverige för att möta behoven från de uppskattningsvis 2,5 miljoner elfordon som rullar då., skriver ABB i ett pressmeddelande.

Beräkningar visar att laddinfrastrukturen i Sverige behöver byggas ut med drygt 24 000 nya laddare per år fram till 2030 för att möta behovet, jämfört med de totalt 11 000 som finns idag[1]. Tekniken och lösningarna finns, men för att klara omställningen till en hållbar transportsektor behövs ett samlat grepp och en snabbare takt i utbyggnaden av laddinfrastrukturen.

I Norge har man dock kommit ännu längre, med en andel på över 60 procent laddbara nyregistrerade bilar:

– I Norge har man varit resultatinriktade och tagit modiga och viktiga beslut på politisk nivå vilket har stimulerat efterfrågan och investeringar i infrastruktur. Norrmännen har under de senaste åren lockat bilförare till de grönare alternativen med stora rabatter till de som väljer elbilar, slopade vägtullar, möjlighet att använda kollektivkörfält och gratis parkering. Det påbörjades för flera år sedan och idag är de bäst i världen, med fyra gånger så många snabbladdare per capita jämfört med Sverige, säger Mats Peterson, vd för ABB Electrification Sweden AB.

– Det är skillnad på laddbehov för den lilla elbilen som körs korta sträckor och fordon som körs mycket och långt kontinuerligt. Många upplever fortfarande en räckviddsångest, det vill säga oro att inte kunna färdas längre sträckor med sin elbil och osäkerhet kring var man kan ladda, vilket riskerar att hämma både hushållens och företagens vilja att gå över till rena elfordon, säger Mats Peterson.

Stora investeringar i laddinfrastrukturen behöver göras och systemet behöver byggas ut i högre takt och smartare, med tyngd på snabbladdare:

– Säker tillgång till snabbladdare och smart laddning i publika miljöer över hela landet är en förutsättning för att skapa de nya beteendemönster som krävs i omställningen. Men vi har fastnat i ett moment 22 som bromsar och nu är det läge att möta viljan och ambitionen hos både hushåll och företag. Industrin i Sverige som utvecklar och producerar nyckelkomponenter för elektrifieringen kan tillsammans ta ledarskap i samverkan med politiska drivkrafter för att accelerera utbyggnaden, så att vi på hemmamarknaden kan vara ett globalt föredöme, fortsätter Mats Peterson.

Flera viktiga initiativ har nyligen aviserats kring investeringar i laddinfrastruktur. Nyligen meddelade OKQ8 och Skellefteå Kraft att de inleder ett samarbete för etablering av publika snabbladdare på 800 laddplatser på fler än 300 stationer runt om i landet.

– Vi välkomnar OKQ8:s initiativ tillsammans med Skellefteå Kraft. Med fler snabbladdare för både personbilar och tyngre transporter blir det mer ekonomiskt motiverat för näringslivet att investera i elektrifieringen. Trots lovvärda initiativ som redan har tagits behöver politiken sätta ner foten och visa vägen framåt mot 2030 och skapa förutsättningar för de omfattande investeringar i laddinfrastruktur som krävs för att möta det snabbt ökande behovet, en storsatsning som kan liknas vid tidigare utbyggnad av järnvägs- och bredbandsnäten, avslutar Mats Peterson.

[1] Enligt Elbilsstatistik finns 2020 strax över 11 000 laddpunkter:

https://www.elbilsstatistik.se/laddinfrastatistik