Nyheter

Vectronlok från Siemens visar vägen

Språkförvirring är inte bara en utmaning för turister utan även för tåg. Olika signalsystem i olika länder har länge försvårat för tågresor över landsgränser. Men förutsättningarna har förändrats och nu har tiden kommit för smidigare tågtransporter mellan Sverige, Danmark och Tyskland.

Efter tester på Öresundsbron med ett Vectronlok från Siemens Mobility kunde ERTMS-installationen på bron samt övergången mellan det svenska (ATC-2) och danska (ZUB 123) signalsystemet valideras.

Vectronloket som användes i testerna var utrustat med tågskyddssystemet Trainguard200© OBU (UNISIG BL3) från Siemens Mobility.

Två så kallade STM:er (Specific Transmission Module), nödvändiga för kommunikationen med de befintliga signalsystemen i Sverige och Danmark, var även fullt integrerade i ombordsystemet.

– Vi är stolta över att kunna visa på vårt tekniska ledarskap och kunnande inom ERTMS. Provkörningarna öppnar upp för smidigare gränsöverskridande järnvägstrafik, vilket kommer att göra transporter än mer effektiva. Dessutom är vi mycket glada över att ha kunnat genomföra testerna trots utmaningarna som covid-19-restriktionerna medfört, säger Andre Rodenbeck, CEO för Rail Infrastructure på Siemens Mobility.

– Att ha ERTMS installerat på Öresundsbron är ett viktigt steg för oss och även för resten av Europa. Tåg som korsar bron korsar inte bara sundet utan även landsgränsen. Vi kommer att kunna möjliggöra en mycket smidigare gränsöverskridande tågverksamhet framöver, säger Rolf Sundqvist, Head of Rail på Öresundsbron.

Förmågan hos tågskyddsystemet Trainguard200© (UNISIG BL3) påvisades redan under 2016 och 2017 då lyckade testkörningar med Vectronloket gjordes på Västkustbanan. Provkörningarna genomfördes då i upp till 200 km/h över ERTMS-installationer konfigurerade på samma sätt som den installation som nu har validerats på Öresundsbron.

Testet på Öresundsbron genomfördes på uppdrag av Øresundsbro Konsortiet i samarbete med bland annat Trafikverket, Banedanmark och Siemens Mobility. Det övergripande målet var att validera den markbaserade ERTMS-utrustningen på bron.

Målet uppnåddes och de rätta tekniska förutsättningarna är nu på plats för att ECTS-utrustade fordon ska kunna köra över bron.

Bild: Thomas Arvidsson