Nyheter

Acronis säkrar investering om 250 miljoner USD

Acronis, global ledare inom cyberskydd, meddelar att bolaget efter en finansieringsrunda erhållit över 250 miljoner USD, motsvarande drygt 2,1 miljarder svenska kronor, från  CVC Capital Partners VII och andra investerare.

Acronis kommer nyttja kapitalet för att ytterligare påskynda sin tillväxt genom expansion av sin unika portfölj av egenutvecklade cyberskyddsprodukter. En stor del av tillskottet kommer också nyttjas till att ytterligare förstärka Acronis initiativ inom marknadsföring med en expansion av sitt redan breda nätverk av partners, särskilt gällande leverantörer av hanterade tjänster (MSP), så dessa bättre kan lösa behoven av cyberskydd för sina klienter. Investerarna värderar bolaget till över 2,5 miljarder USD.

– Acronis talangfulla ledningsgrupp och FoU-team har lagt stora resurser på att utveckla en innovativ molnbaserad ‘MSP-paket’-lösning med integrerad backup, katastrofåterställning, cybersäkerhet, fjärrhantering och verktyg för arbetsflöden, säger Leif Lindbäck, Senior Managing Director på CVC Capital Partners. Acronis erbjuder verksamhetskritiska lösningar till över 10 000 MSP:er och en halv miljon små och medelstora företag. CVC har en stark tradition inom cybersäkerhet och partnerskap med framgångsrika entreprenörer och vi ser fram mot samarbetet med Serguei Beloussov och Acronis-teamet för att påskynda företagets tillväxt.

Acronis Cyber Protect är den första lösningen cybersäkerhet med integrerat dataskydd som tillåter tjänstleverantörer sköta kritiska funktioner från en enda kontrollpanel för ett heltäckande cyberskydd till en lägre kostnad.

– Med ytterligare ekonomiska resurser kommer vi kunna accelerera utvecklingen av vår produktportfölj och investera mer i våra partners framgångar, säger Serguei “SB” Beloussov, Acronis grundare och CEO. Vårt mål är att ta fram marknadsledande teknik och hjälpa våra partners öka sin lönsamhet samtidigt som de kan förse sina klienter med det bästa skyddet.

Acronis kommer fortsatt satsa på sina personalresurser genom att utöka global försäljning, teamen som hanterar partners konton och framgångar samt anställa nya tekniska begåvningar på sina FoU-center i Bulgarien, Israel och Singapore, men även i Schweiz och USA.