Nyheter

Världens största civila sjukhusfartyg

Mercy Ships nya sjukhusfartyg, Global Mercy™, har genomgått en så kallad sea trial – ett av de avgörande sista stegen i nedräkningen inför leverans.

Innan Global Mercy™ tar sig an sin insats i Afrika 2022 ska hon genomföra sin jungfruresa till Europa, där hon ska utrustas ytterligare. Här kommer också finnas möjligheter att besöka fartyget.

En sea trial innebär att fartyget testas under gång för att säkerställa att alla system ombord fungerar och lever upp till strikta standarder och besiktningsspecifikationer. Testningen sker ute till havs och inkluderar kontroll av motorns prestanda och bränsleförbrukning, navigations- och radioutrustning, nödutrustning, hastighetsprover, manövrerbarhet, motor, propellrar och säkerhetssystem.

– En sea trial är en avgörande kontroll, före leverans, som säkrar att vårt nya skräddarsydda fartyg kan bli den bas för hjälparbetet som hon är designad för att vara. Under en vecka i marschfart till sjöss görs en systematisk genomgång av olika operativa funktioner. Jag är väldigt nöjd med att kunna meddela att Global Mercy fick godkänt i alla delar. Nu återstår en del finputsning av inredningen, särskilt i sjukhusdelarna, innan det är dags för leverans, säger Jim Paterson, Mercy Ships marina expert. 

Rob Corley, COO Mercy Ships, berättar att när Global Mercy har levererats, vilket väntas ske till sommaren, ska hon segla till Antwerpen, Belgien. Där ska hon under några månader bemannas och dessutom ska medicinsk utrustning och it-system installeras.

Sedan går färden till Rotterdam i Nederländerna där fartygets förråd fylls på med material från Mercy Ships europeiska distributionscenter i Rotterdam. Fartygets europeiska vistelse avslutas i Nederländerna med PR-insatser innan det blir dags för Global Mercys resa till Afrika, med dop i Dakar, Senegal där fartyget kommer göra sin första insats.

Fartygets hjärta utgörs av det specialdesignade sjukhusdäcket med sex operationssalar, vårdplatser för 200 patienter, laboratorium, patientmottagning, ögonklinik och tandvårdsklinik. Sjukhusfartyget har, när det ligger i hamn, plats för 950 personer inklusive besättning som omfattar 641 personer och består av volontärer från hela världen. Global Mercy är också utrustat med förstklassiga utbildningsfaciliteter, som ska användas för utbildning av lokal vårdpersonal på de platser där fartyget kommer att ligga i hamn längre perioder. Syftet är att långsiktigt stärka den lokala kompetensen inom kirurgi och angränsande vårdområden.

Med det nya fartyget räknar Mercy Ships med att mer än fördubbla sin nuvarande kapacitet att utföra livsavgörande operationer och utbilda vårdpersonal och fartyget förväntas vara i drift i 50 år.

Som världens största civila nybyggda sjukhusfartyg har Global Mercy fått stor internationell uppmärksamhet ända sedan byggnationen startade 2015. Global Mercy är det första fartyget i sitt slag och är också, i sig själv, ett internationellt samarbete.

Hon har byggts i Kina på Tianjin Xingang-varvet som är en del av den kinesiska statens varvsbolag (China State Shipbuilding Corporation, CSSC). Stena RoRo i Göteborg projektleder byggnationen, designen är gjord av Deltamarin i Turku, Finland och den franska skeppsmäklaren Barry Rogliano Salles, BRS, bistod i kontraktsskrivningen. Fartyget är klassificerat av Lloyd´s Register i Storbritannien, kommer att segla under maltesisk flagg och tjänstgöra i Afrika.

Global Mercy är ett specialdesignat fartyg klassat för passagerartrafik. Hon är 174 meter långt, 28,6 meter brett och har en bruttovikt på 37 000 ton. Hon har ett djup om 6,15 meter och marschfart på 12 knop. Det nya fartyget är det första som Mercy Ships designar och bygger från grunden och är därmed helt anpassat till sin uppgift. De fartyg som välgörenhetsorganisationen tidigare har haft har ursprungligen varit gjorda för annan verksamhet och byggts om till sjukhusfartyg.

Global Mercy kommer under 2022 att göra Mercy Ships nuvarande fartyg, Africa Mercy, sällskap i hjälparbetet i länderna i Centralafrika och söder om Sahara.