Nyheter

Svenska Instabox tar ett rejält kliv in i Nederländerna

Instabox gör en ordentlig satsning i Europa och förvärvar holländska hemleveransbolaget Red je Pakketje – Nederländernas marknadsledare inom samma-dag-leveranser med en omsättning på över 120 miljoner kronor och kunder som bol.com, IKEA och Amazon.

Tidigare i år tog Instabox in 750 miljoner kronor i en runda ledd av EQT Ventures. Dessa medel skulle delvis användas till expansion och idag avslöjar bolaget att de går in i Nederländerna.

Instabox kommer att erbjuda både hem- och skåpsleveranser i Nederländerna och inleder en nu en aggressiv utrullning av skåp, med målet är att sätta upp 2-3000 skåp de kommande två åren.

Instabox grundades år 2015 i Stockholm och är idag nordisk marknadsledare inom leveranser till paketskåp. Bolaget växer med mer än 300 procent per år, vilket gör dem till ett av de mest snabbväxande bolagen i Europa. Genom sitt nätverk av skåp, som sträcker sig från Aarhus i Danmark upp till Umeå i norra Sverige, levererar de idag paket till miljoner konsumenter åt e-handlare såsom H&M, Boozt och Apotea.

De senaste åren har bolaget expanderat till Norge och Danmark och erbjuder även hemleveranser under varumärket Instabikes. Genom förvärvet tar Instabox inte bara en rejält kliv ut i Europa, utan flyttar också fram positionerna inom hemleveranser.

– Förvärv är en intressant byggsten i vår etableringsstrategi på nya marknader, i synnerhet när vi hittar bolag som Red je Pakketje. De har gjort ett fantastiskt jobb med att bygga en premiumtjänst som konsumenter älskar. Jag ser särskilt fram emot att jobba med det här teamet, då de inte bara delar vårt fokus på konsumentupplevelsen utan också vår passion för att ställa om till hållbara leveranser, säger Alexis Priftis, VD och grundare, Instabox.

Red je Pakketje grundades år 2016 av Sam Rohn, Tijs Driel och Kay Rohn. Sam Rohn hade drivit en egen e-handel och var inte nöjd med leveransalternativen, utan startade en egen leveranstjänst. Tjänsten mottogs väl bland både e-handlare och konsumenter: bolaget har mer än dubblerats varje år, levererar idag paket över hela landet från över 1500 anslutna e-handlare och har säkrat en ställning som marknadsledande inom samma dag-leveranser.

– Det här partnerskapet ger oss möjligheten att öka vår tillväxt och att erbjuda den snabbaste och mest kompletta lösningen, oavsett om konsumenten väljer att få sitt paket hem eller till ett skåp. Vi vet att en stor del av alla varukorgar online inte leder till något köp eftersom konsumenten inte hittar det leveransalternativ som passar dem bäst. Vi hoppas att vi kan komma till rätta med det och förändra en bransch som har formats av traditionella postaktörer, säger Sam Rohn, grundare, Red je Pakketje.