Nyheter

Hammerglass: ”Lagen om offentlig upphandling – ett hinder för att motverka sönderslagna busskurer”

Här kommer ett inlägg från Hammerglass om problemet med sönderslagna busskurer. Ett fenomen som verkar olösligt och som tillåts pågå år efter år.

Vi på Dagens Infrastruktur kommer att återkomma i frågan framöver:

”Vi på Hammerglass tycker det är dags för ett busskursuppror och gör allt vi kan för att skapa opinion i frågan. Varför görs ingenting för att motverka fenomenet trasiga, sönderslagna busskurer – ett problem som pågår år efter år efter år? Vi tror oss veta varför: bortförklaringen ligger i Lagen om offentlig upphandling. Man gör ett ramavtal om köp av rutor och då vinner lägsta pris. Ingen begär redovisning av Life cycle cost. Och ingen bryr sig om kostnaden för krossat glas, för det ligger i Drift- och Underhållsbudgeten – inte i Inköpsbudgeten.

Resultatet är att miljontals kronor (skattepengar) går åt till att laga en produkt som inte hade behövt lagas hela tiden om rätt beslut tagits från början. Vi har tagit fram en okrossbar busskur i hårdlaminerat polykarbonat, där rutorna varken gulnar eller brinner och de går inte att krossas eller sparkas ut. Kuren är något dyrare i inköp än en vanlig glaskur, men den kostnaden har man sparat in efter en enda sönderslagning.

Vi hade gärna sett att ansvariga ställs mot väggen och inte kommer undan med fagra ord om hållbarhet som enda väg in i framtiden – framtidens infrastruktur måste planeras smartare, säkrare och med ett cirkulärt tänk för att gå ihop. Vi är inte de enda leverantörerna av polykarbonatlösningar och vi anser inte att alla kurer ska bytas ut, men en god start vore ju att byta problemkurerna som utsätts om och om igen för vandalism.”

På bilden: Busskur i Upplands väsby utanför Stockholm, där har man satsat på en komplett kur med mönster (som gör att repningar inte syns)