Nyheter

Företrädare för forskning och näringsliv: ”Parisavtal och klimatlagen kräver nya stambanor”

”Med omedelbar byggstart, invigning 2030 och en finansiering utanför ordinarie infrastrukturbudget kan vi klara våra klimatåtaganden och få en ny järnväg.”

Det skriver företrädare för forskning, näringsliv och civilsamhälle i en debattartikel i Dagens Industri:

”Byggstart snarast. Idag är det är enbart enskilda delsträckor av de nya stambanorna som projekteras. Nu behövs en samlad byggstart, och en tidplan per delsträcka som utgår ifrån hur det som successivt färdigställs bäst kan nyttjas tills helheten är klar. Analys visar att det är billigast om de nya banorna kan byggas kontinuerligt utan avbrott.”

”Invigning 2030. Det är mycket trångt på spåren i det svenska järnvägsnätet. Små störningar ger stora effekter i form av förseningar. Genom separata nya stambanor för höghastighetståg ökas kapaciteten för gods- och regionaltåg på de nuvarande banorna betydligt. Enligt SJ förväntas antalet resor på banorna Stockholm-Göteborg samt Stockholm-Malmö-Köpenhamn öka från 8 miljoner till 20 miljoner per år 2035. Nästan hälften av detta resande skulle kunna ske på de nya banorna. Om byggnationen dröjer kommer den förväntade trafikökningen att framtvinga en utbyggnad av motorvägar och andra vägar. Därtill blir klimatvinsterna större ju tidigare banorna invigs.”

Läs hela debattartikeln här:

https://www.di.se/debatt/parisavtal-och-klimatlagen-kraver-nya-stambanor/